SAS vd Mats Jansson tycker det är mycket olyckligt att Bombardier har gått ut i media och diskuterat vem som har skulden till det senaste haveriet med Dash-planet i Köpenhamn.
SAS vd irriterad på Bombardier
Mest läst i kategorin
– Man kan inte som en av parterna gå ut och agera domare åt sig själv. Det är mycket förvånande att man går ut och diskuterar skuldfrågan innan haverikommissionen har lämnat sitt slutgiltiga utlåtande, säger Mats Jansson.
Enligt Jansson har SAS haft problem med Dash-planen ända sedan de fick dem för sju år sedan.
– Vi var de första som fick den här flygplanstypen. Enligt bedömare kan de ha haft barnsjukdomar men det är i sådana fall barnsjukdomar som har blivit kroniska, säger Jansson.
SAS för just nu diskussioner med Bombardier om en kompensation och enligt Mats Jansson är förhandlingsklimatet med Bombardier bra.
Problemen med Dash-planen har också påverkat SAS resultat negativt. Flygbolaget redovisar en vinst före skatt på 536 miljoner kronor under tredje kvartalet. Under motsvarande period i fjol blev resultatet 851 miljoner kronor.
Intäkterna steg något till 16,8 miljarder kronor jämfört med 16,3 miljarder kronor.
”Året har tyvärr präglats av ett flertal negativa händelser som påverkat våra kunder och våra medarbetare samt även haft en negativ resultateffekt. Jag är dock övertygad om att vi kommer att gå stärkta ur detta”, skriver vd Mats Jansson i rapporten.
SAS väntar sig att passagerarantalet kommer att öka under 2007 på de flesta av koncernens marknader. Fjärde kvartalet kommer att påverkas med cirka 400-500 miljoner till följd av avvecklingen av Dashplanen.
De totala kostnaderna för avvecklingen av de 27 Dashplanen beräknas till cirka 600-700 miljoner kronor för helåret. Förlustberäkningen inkluderar bland annat intäktsbortfall och fasta kostnader.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.