Någon/några har skickat ut falska mail till företagskunder för att lura av dem personliga uppgifter.
SAS varnar kunderna
Mest läst i kategorin
SAS har som policy att aldrig fråga efter sådana uppgifter, enligt Anders Lindström som presstalesman på bolaget, enligt Aftonbladet.
I det falska mailet tackar SAS för en bokning som inte har gjorts. Kunderna uppmanas också att logga in på en falsk hemsida – som liknar SAS eurobonussida. Syftet med denna är att komma åt kundernas inloggnings- och kontouppgifter samt annan personlig information, vilket kallas phishing.
Ett hundratal SAS-kunder i Sverige, Norge, Danmark, Tyskland och Italien har råkat ut för bedrägeriförsöket, men SAS har inga uppgifter om att någon har lurats på pengar eller eurobonuspoäng. Ärendet är dock under fortsatt utredning.
Enligt Anders Lindström har alla bonusköp i SAS eurobonusshop stoppats och granskats flera gånger för att säkerställa att de är riktiga.
SAS uppmanar kunder som har loggat in på den falska hemsidan att omedelbart gå in på flygbolagets officiella hemsida och byta ut sitt lösenord.
Det är oklart hur bedragaren har kommit över kundernas e-postadresser, men enligt SAS måste det inte innebär att någon har gjort ett intrång i deras databas.
Enligt SAS är var fjärde svensk medlem i eurobonus.
Den falska hemsidan stängdes ned under gårdagen, enligt Aftonbladet.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.