Realtid

SAS ställer in var fjärde avgång

administrator
administrator
Uppdaterad: 11 feb. 2011Publicerad: 11 feb. 2011

Bara en landningsbana används på Arlanda för att personalen ska kunna röja undan snön. Samtidigt är stämningen upprörd bland resenärerna. "Folk är förbannade."

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

– En fjärdedel av avgångarna har ställts in. Många av de kunderna har bokats om till senare flyg. Det blir en dominoeffekt, säger Anders Lindström, presskontakt på SAS.

Kalabaliken har varit stor på Arlanda och stämningen upprörd. De inställda flighterna har gjort att resenärerna bokats om till andra plan.

Men flygbussarna har haft problem att komma fram. Dessutom har ombokningskön varit lång med och kötiden var på 300 nummer.

– Folk är förbannade och har försökt tränga sig före i kön, säger Realtid.se:s Malcolm Svensson Rothmaier som är på plats på Arlanda.

Han skulle lyfta mot London vid halv åtta-tiden på morgonen men planet blev inställt. Istället bokades de in på ett plan som skulle mot Oslo.

– Vi satt på planet en timma. Det försenades hela tiden och till slut ställde de in flighten, säger Malcolm Svensson Rothmaier.

Framåt lunchtid hade förseningarna börjat lätta lite men på SAS vet man inte hur många plan man tvingas ställa in idag.

– Det är svårt att säga. Just nu är flygtrafiken väldigt begränsad och det är snökaos i den allra värsta bemärkelsen, säger Anders Lindström.

ANNONS

Och resenärerna får räkna med förseningar. Just nu är förseningarna på de flyg som går uppe i omkring 1,5 – 2 timmar.

– Men räkna med förseningar under resten av dagen. Just nu använder vi bara en bana som vi måste ploga hela tiden, säger Anders Bredsell, pressinformatör på Arlanda.

Vad är ditt råd till resenären?

– Var i tid till era flyg. Det tar längre tid än vanligt att ta sig till flygplatsen. Sedan kan man få vänta väl på flygplatsen. Alla resenärer ska komma i väg i dag. Den mesta trafiken är på morgonen och det kommer att ta tid att komma i kapp, säger Anders Bredsell.

På Bromma flygplats har det varit förseningar på upp till en halvtimme. Under torsdagskvällen dirigerades vissa inkommande flyg vidare till Arlanda.

Men på Londons flygplats Heathrow känner man inte till att det skulle vara väderproblem i Europa. Någon snö har man inte haft. Frankfurt och Genève rapporterar bara enstaka smärre förseningar.

Enligt SMHI drar snöovädret bort under fredagens förmiddag. En klass 2-varning är utfärdad för Gotland, Södermanlands län, Stockholms län, Upplandskusten och Gävleborgs läns kustland.

Trots vädret rapporterades få olyckor i samband med snön och drivbildningen under natten. Polisen i flera län som berördes av snöfallet bedömde att trafikanterna tog det lugnt på vägarna eller höll sig hemma.

ANNONS

Trafikverket varnar för ett akut trafikläge i södra delarna av Västernorrlands län, i Dalarna, södra Jämtlands län och längs Gävleborgskusten på grund av kraftigt snöfall och hårda vindar.

Det råder mycket begränsad framkomlighet på grund av drivbildning, framför allt längs mindre vägar.

Trafikverket varnar på sin hemsida också för stora störningar i tågtrafiken mellan Gävle och Sundsvall på grund av snöstorm.

– Tågen går men banan har extremt låg kapacitet på grund av snödrev. Trafiken går, men den går sakta och det blir förseningar som lär fortsätta en bit in på morgondagen, säger Lennart Helsing på Trafikverkets pressjour.

Flera lokaltåg mellan Gävle och Sundsvall är också inställda under morgonen, enligt Trafikverkets hemsida.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]