"Det är bara en tidsfråga innan en allvarlig olycka inträffar med SAS", enligt Kjell Klevan, säkerhetsexpert på Luftfartstilsynet.
"SAS brister i säkerheten"
Mest läst i kategorin
SAS lider av en bristande säkerhetskultur och det är bara en tidsfråga innan en allvarlig olycka inträffar, hävdar en säkerhetsexpert inom norska Luftfarttillsynet. Men SAS tillbakavisar kritiken.
”Det finns ingen grund för att generellt ifrågasätta säkerheten i SAS. Generellt är den flygsäkerhetsmässiga utvecklingen i företaget tillfredsställande”, säger Kurt Lykstoft Larsen, direktör i Statens Luftfartsvesen i Danmark i ett pressmeddelande från SAS.
Den kritik som framförts av den norska säkerhetsexperten Kjell Klevan gäller två händelser i Shanghai vilka båda är rapporterade till myndigheterna, har behandlats där och är avslutade. SAS har därefter genomfört en rad åtgärder för att liknande händelser inte ska upprepas, skriver SAS.
”Händelserna i Shanghai är unika och oacceptabla och de skulle aldrig ha ägt rum, men vi vill på det bestämdaste ta avstånd från Klevans uttalanden om att det generellt skulle finnas problem med flygsäkerheten i SAS”, skriver John Dueholm, vicekoncernchef och säkerhetsansvarig i SAS.
I ett brev till sina skandinaviska kollegor beskriver han en bristande säkerhetskultur som präglas av ovilja att erkänna egna fel och bristande vilja att samarbeta med myndigheter, skriver den danska tidningen Jyllands-Posten.
”SAS har gått från att vara ett robust och tryggt flygbolag till att vara ett skröpligt och sårbart flygbolag”, heter det i skrivelsen. ”Med den kulturutveckling och brist på styrning (också brist på kunskap i vitala delar) är det tyvärr bara en tidsfråga innan något allvarligt inträffar om utvecklingen fortsätter”, skriver Klevan.
Noteringarna gjordes i mars sedan Klevan granskat flera SAS-incidenter där passagerarna utsattes för fara. Till exempel genomförde SAS en flygning trots att kaptenen strax före start hade sett att bränsle rann ut från ena vingen. Vid ett annat tillfälle var 244 passagerares liv i fara när ett plan slog i stjärten i landningsbanan. Vid ett tredje tillfälle konstaterade piloterna att en syrebehållare var otät, men genomförde ändå flygningen.
Klevan håller fortfarande fast vid sina bedömningar.
– Det är ju den tendens som vi har observerat. Det är väl, som jag har sagt, nog bara en tidsfråga innan en allvarlig olycka sker inom SAS, säger han till tidningen.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.