Den svenska kommunikationsbyrån Prime köps upp av den amerikanska pr-jätten Weber Shandwick.
Sammeli cashar in
Mest läst i kategorin
Carl Fredrik Sammeli som är grundare av den svenska kommunikationsbyrån Prime glädjs i dag åt en storaffär där den amerikanska pr-jätten Weber Shandwick öppnar plånboken och köper ut de 26 svenska delägarna.
– Vi tackade nej tre gånger. När de sedan hörde av sig igen sa vi att okej, om ni nu är så enträgna så ska vi i alla fall lyssna. Och så ville vi så klart ha väldigt mycket betalt, säger Carl Fredrik Sammeli, som äger 40 procent av byrån, till Dagens Industri.
Köpeskillingen är hemlig.
En förutsättning för affären från Primes delägare var att byrån skulle få en betydande roll i koncernen. Amerikanarna är entusiastiska inför Primes sätt att arbeta brett från Public Affairs och marknadsföring till analys och digitalt, enligt DI.
Primes uppgift blir nu dels att hjälpa Weber Shandwick att digitalisera sig och arbeta på det sättet i hela nätverket.
Det som även har lockat Primes delägare att tacka ja till erbjudandet är att få möjligheten att erbjuda sina tjänster mer internationellt.
I samband med affären blir Carl Fredrik Sammeli och Primes kreativa chef Tom Beckman del i Weber Shandwicks globala ledningsgrupp. Den sistnämnda blir även ordförande för bolagets globala kreativa råd, enligt DI.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.