<pufftextlänk>Realtid.se:s artikel om bläckpatronförsäljaren Nordisk datatillbehör har fått flera läsare att höra av sig.</pufftextlänk> "Det är ett blufföretag!", skriver en." Jag känner mig också lurad. Har ni nummer till dem?", skriver en annan. Och lurendrejeriet fortsätter.
Säljarlögner upprör


”Hej! Jag har fått en lapp på mitt bord om att jag ska ringa dig.” Så inledde en försäljare från Nordisk datatillbehör sitt försäljningssamtal när hon ringde en av Realtid.se:s läsare häromdagen.
Men han hade aldrig bett henne ringa.
Precis som Realtid.se skrivit tidigare sysslar Nordisk datatillbehör med inte helt ärliga försäljningsmetoder. Då handlade det om att försäljaren låtsades att kunden varit med i en undersökning och därför skulle bli belönad med en chokladask. Men någon undersökning hade aldrig ägt rum.
Efter att artikeln publicerades i slutet av juni har ett flertal läsare både ringt och mejlat om att de blivit lurade av bläckpatronförsäljaren Nordisk Datatillbehör.
”Jag är en av de som känner mig lurad av Nordisk datatillbehör. Har fått helt fel patroner skickade till mig och kommer nu inte i kontakt med dem. Har ni något nummer?”, skriver en av Realtid.se:s läsare.
Några läsare säger sig också ha fått bläckpatroner som förstört deras skrivare. En av dem är Kjell Folkesson på WM-data Caran. Han köpte bläckpatroner från det som han kallar ”skämtbolaget” för några år sedan.
– Då hänvisade de till att en kollega varit med i en undersökning där han också lovat att köpa in en toner, säger han.
Han blev erbjuden en miljötoner och det var först när en tekniker tog sig en titt på skrivaren ett tag senare som han förstod att det inte var en bra produkt.
– Det var ju inne tidigare, men nu vet man att de skräpar ned. Maskinerna är inte byggda för dem och den sorten jag hade köpt var riktigt ökänd som förstörare av skrivare, säger han.
Kjell Folkesson blev lovad en digitalkamera också, som aldrig kom fram.
– Jag lyckades till slut få dem att skicka en, men då visade det sig att det var en engångskamera, säger Kjell Folkesson.
I Realtid.se:s artikel kritiserades Nordisk datatillbehörs säljmetoder av Sveriges Callcenter Förening.
Och Nordisk datatillbehör erkände då i en intervju med Realtid.se att de ljuger i sina säljsamtal.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.