Norska konkurrenten Norwegian väntas sätta allt hårdare press på SAS framöver.
"Sälj SAS-aktien!"
Mest läst i kategorin
Realtid.se skrev tidigare under måndagen om SAS-ordföranden Fritz Schuhr som uttalat sig i dansk press om att något nära förestående uppköp av SAS inte ligger i korten på kort sikt .
Schuhr ser snarare framför sig en strukturaffär i form av att SAS går samman med något utomeuropeiskt flygbolag.
Realtid.se får tag på aktieanalytikern Jacob Pedersen på Sydbank.
Har du någon tanke på vilket eller vilka utomeuropeiska flygbolag Schuhr kan ha i tankarna som fusionspartner med SAS?
– Jag vill helst inte spekulera i det, men jag skulle säga att vi inte riktigt har sett särskilt många samgåenden och uppköp mellan flygbolag i olika världsdelar.
– Jag är därför inte säker på att det verkligen kommer att bli så att SAS går samman med något utomeuropeiskt flygbolag.
Så du är skeptisk till det?
– Ja, det kan du säga.
Pedersen pekar på att ett samgående med SAS kan bli en möjlighet för något asiatiskt flygbolag att på så sätt få bättre tillgång till Europa.
Han förbehåller sig dock för om ett sådant samgående ens är möjligt juridiskt sett.
– Juridiska hinder är en huvudförklaringen till att vi inte har sett några samgåenden mellan europeiska och amerikanska flyg.
– Det är exempelvis nästan omöjligt för ett europeiskt flygbolag att köpa ett amerikanskt flygbolag.
Pedersen är inte säker på om det finns samma hinder mot samgåenden mellan europeiska och asiatiska flygbolag.
– Men jag skulle vilja säga att det kanske kan vara mer intressant för något flygbolag i Mellanöstern att gå samman med SAS för att för på så vis få tillgång till den europeiska marknaden.
Pedersen uppger sig dock vara förvirrad över Fritz Schuhrs uttalanden.
– Han verkar säga att det inte är något uppköp av SAS på gång i det korta loppet, och att det snarare kan bli ett samgående.
Pedersen menar att Schuhrs uttalanden begraver de senaste spekulationerna om att SAS kommer att bli uppköpt inom kort.
– SAS visar inte på långa vägar en tillfredsställande lönsamhet ännu, och innan vi får mer indikationer om när det kan ske och att SAS kommer att kunna nå lönsamhet – kommer inga strukturaffärer vara aktuella.
Pedersen bedömer att presentationen av SAS halvårsrapport i augusti kommer att utgöra en första indikation på i vilken utsträckning SAS är på väg mot en ökande och god lönsamhet.
Själv har han rekommendationen ”undervikt” för SAS-aktien som vid 11.30-tiden på måndagen handlades i 26,30 kronor motsvarande en nedgång med drygt 2 procent från fredagens slutkurs.
– Även om SAS gör många framsteg, så tror jag att det kommer att bli svårt för SAS framöver på grund av konkurrenssituationen i flygbranschen.
Pedersen hänvisar till norska flygbolaget Norwegian.
– Norwegian har redan skadat SAS i Norge och Danmark, ökar kapaciteten ganska kraftigt i Sverige och Finland inför 2011, och startar även upp internationella flyglinjer.
– Så vi är faktiskt inte färdiga ännu med att se Norwegian skada SAS. Det har bara börjat.
– Jag tror att 2011 också kommer att bli ett konkurrensmässigt tufft år för SAS.
– Och innan vi börjar se klara indikationer på att SAS kan försvara sig konkurrensmässigt och gå med vinst, tror jag att alla tänkbara budgivare kommer att vara väldigt motvilliga .
Realtid.se får även tag på aktieanalytikern Finn Bjarke Petersen på Nordea.
Har du några tankar om vilket utomeuropeiskt flygbolag SAS skulle kunna gå samman med?
– Nej, det har jag ingen aning om. Jag har inga kommentarer alls till de där frågorna.
– Jag har inte kollat upp det.
En del är inne på flygbolag i Asien eller Mellanöstern?
– Jajaja…whatever.
Du anser inte att det är sannolikt?
– Jag har ingen aning, för att vara helt ärlig.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.