UPPDATERAD(6)Strax efter klockan 14.30 inleddes en presskonferens i Trollhättan, där Saabs ledning förklarade skälen till att man i dag ansökt om rekonstruktion.
Saabs vd positiv inför framtiden
Mest läst i kategorin
– Bakgrunden är att säkerställa en lyckosam framtid för Saab, sade Jan Åke Jonsson, Saab Autmobiles vd.
Till grund för det ligger den produktplan för Saab som lanserades för tre år sedan, och som inkluderar ett färdigställande av en ny 9-5 och vidareutveckling av 9-3. Det ska ske i Trollhättan, sade Jonsson.
Han sade vidare att delar av finansieringen kommer att komma från GM, men att det inte räcker och att Saab behöver stöd från svenska staten i form av lånegarantier.
– Det är alltså inte fråga om subventioner som betalas av skattepengar.
Direkt efter presskonferensen intervjuades Jan Åke Jonsson av Sveriges Radio.
Han fick frågan om hur han kan ha en så positiv inställning i den svåra situation som Saab befinner sig i.
– Jag måste se positivt på framtiden, eftersom vi har ett antal nya bilar som nästan är färdigställda och vi behöver kapital för att produktionssätta dem. Sedan har riksdagen beslutat om ett stort stödpaket till bilindustrin och vi förväntar oss att kunna ta del av det, sade han.
Jan Åke Jonsson ville inte svara på vad som kommer att hända med de anställda.
– Vi är inne i början på rekonstruktionsarbetet, det är bara några timmar gammalt. Under den fasen är det svårt att svara.
– Sedan, när vi kommit ur rekonstruktionen, är det faktiskt så att planen bygger på utökad produktion här i Trollhättan.
Saab Automobiles begäran om rekonstruktion har beviljades i dag av tingsrätten. Rekonstruktör blir den person som Saab Automobile föreslagit, advokat Guy Lofalk.
Saab gjorde en förlust på omkring 3 miljarder kronor i fjol och beräknas göra en ungefär lika stor förlust 2009, rapporterar Reuters med hänvisning till Saab-dokument överlämnade till domstol.
Enligt Saab har ägaren General Motors meddelat att moderbolaget inte kommer att finansiera ytterligare förluster i Saab, men att det kommer att skjutas till likviditet för att bolaget ska klara av en rekonstruktion, skriver Reuters.
Under rekonstruktionen – som ska ske under en tremånadersperiod – kommer Saab att fortsätta driva verksamheten som vanligt, enligt GM med visst stöd av regeringen.
– Det är i dag jättesvårt att säga vad vår roll är i detta, eftersom det nu är en juridisk process som vidtar, där man ska gå genom bolaget och se vad det finns för lösningar. Jag kan inte överblicka vad det finns för resurser i bolaget, säger hon.
Hon konstaterar att GM inte presenterat tillräckligt bra affärsplaner för att skapa trovärdighet, i motsats till Volvo som arbetat mycket väl.
Bilanalytikern Matts Carlsson har en annan uppfattning och beskriver GM-chefen Rick Wagoners framtidsvision för Saab som ”extremt spännande”.
– De talar om en volym på 150.000 bilar och ett breddat produktprogram och att det skulle kunna vara lönsamt redan på den nivån. Det skulle kunna bli en av bilvärldens mest intressanta lösningar.
Vänsterpartiet begär en aktuell debatt i riksdagen med anledning av Saabs framtid.
– Riksdagen måste ges tillfälle att klargöra vilka olika alternativ och möjligheter som finns för att rädda den industriella kompetens som finns, och förhindra massarbetslöshet i regionen, motiverar Elina Linna (V), vice gruppledare i riksdagen.
Rekonstruktionen syftar till att skapa ett helt självständigt företag, som ska bli livskraftigt och ett lämpligt investeringsobjekt, skriver GM i pressmeddelandet.
Som ett led i processen kommer Saab inom tre veckor att lägga fram sin rekonstruktionsplan, där en koncentration av design, teknisk utveckling och tillverkning till Sverige föreslås.
Rekonstruktion innebär att ett företag får en viss tid på sig att rekonstruera sin verksamhet och ekonomi. I rekonstruktionen ingår ofta en ackordsuppgörelse, där fordringsägarna går med på att skriva av en del av företagets skulder.
Antalet borgenärer, alltså företag som har fordringar på Saab Automobile, uppgår till cirka 1 340. Det framgår av en 24-sidig bilaga till de handlingar som lämnats in till tingsrätten i Vänersborg.
Saab Automobile skriver i ansökan att företaget har tillräcklig likviditet för att uppfylla sina förpliktelser under den tid som rekonstruktionen pågår.
Saab-ägaren General Motors försöker lugna dotterbolagets underleverantörer med att upprätta en ”mekanism” för att under rekonstruktionen betala räkningar i tid, skriver General Motors i ett pressmeddelande.
I Tyskland diskuteras samtidigt ett alternativt framtidsscenario för Saab. Biltillverkaren skulle kunna ingå i ett nytt europeiskt bilföretag med Opel som den tunga delen. Diskussionerna om att köpa loss majoriteten av Opel från General Motors (GM) har tagit fart i Tyskland, sedan GM-chefen Rick Wagoner förklarat att koncernen är beredd att sälja alla sina europeiska bolag.
Då måste dock nya ägare till och det är sannolikt en svår nöt att knäcka.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.