Realtid

Saab kräver Lans på 12 miljoner

administrator
administrator
Uppdaterad: 03 okt. 2007Publicerad: 03 okt. 2007

Rättsprocesserna verkar aldrig ta slut för uppfinnarsnillet Håkan Lans. Saab AB har under flera år krävt att han ska betala tillbaka 12 miljoner kronor för licensavgifter som tidigare betalats ut – utan resultat. Nu ska Saab driva ärendet vidare i kammarrätten.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Saab har också stoppat all annan ersättning till honom. Det har lett till att merparten av Saabs konkurrenter runt om i världen struntar i att betala royalty, med hänvisning till att Saab inte betalar. För Håkan Lans betyder det miljonförluster varje år i intäkter.

– Det har blivit ett moment 22, säger Håkan Lans till Realtid.se.

Det här med Saab är en parallellhistoria till uppfinnarens tio år gamla patentstrid i USA om den patenterade färggrafik som används på datorskärmar runt om i världen. Den processen har hittills kostat honom runt 30 miljoner kronor i rättegångskostnader.

Saabtvisten gäller Håkan Lans satellitnavigeringsystem för flygtrafik och sjöfart. Systemet är i dag obligatoriskt för sjöfarten. Saab tillverkar som exempel basstationer för navigeringssystemet baserat på Håkan Lans patent.

Saabs försäljning av bastationerna tog fart år 2003. Bolaget betalade årsvis en royalty på fem procent på försäljningssumman till Håkan Lans.

Samtidigt dök det upp konkurrenter i världen. Ungefär samtidigt bröt sig några anställda loss från Saab och bildade CNS System. Håkan Lans skrev ut en licens och gav företaget därmed rätten att sälja hans uppfinning.

Bolaget betalar royalty till Håkan Lans. Det omsätter i dag cirka 40 miljoner kronor och har 25 anställda. Vd:n och grundaren Stefan Nilsson berättar för Realtid.se att marknaden för AIS-system kommer att växa i rekordfart.

AIS är ett system är den del i satellitnavigeringssystemet som gör det möjligt att följa ett fartygs rörelser från andra fartyg. Systemet använder ett kommunikationsprotokoll som är uppfunnet av Håkan Lans.

ANNONS

– 1,3 miljoner fartyg ska bestyckas med AIS-system, säger Stefan Nilsson.

Saab ville att CNS System skulle upphöra med sin verksamhet. På samma gång stoppade Saab all ersättning till Håkan Lans bolag GP&C Systems International. Det resulterade i att Håkan Lans fick ett kravbrev av Saab via advokatbyrån Gozzo Advokater HB. Dessutom ville Saab ha igen det som betalats ut tidigare – 12 miljoner kronor.

Saab ansåg sig vara diskriminerade eftersom ingen annan betalade royalty till Håkan Lans.

Ett halvår senare inledde Saab en process, ett skiljeförfarande mot GP&C Systems International.

Det slutade med ett slutligt förlikningsförslag där en förlikningsman tillsattes. Håkan Lans krav var att Saab tar tillbaka sitt krav på återbetalning. Dessutom ska Saab betala en royalty på fem procent på all försäljning som rör patentet.

Den 13 juni 2006 meddelade Saab i ett brev att man inte accepterade förlikningsförslaget. Därmed var hela rättsförloppet tillbaka till ruta gå och hamnade i en skiljedom igen.

Nu har mer än ett år har gått sedan dess och Håkan Lans ser ingen ända på problemet.

– Jag tycker att det är beklagligt att vi inte kan sitta ner och diskutera, säger Håkan Lans till Realtid.se.

ANNONS

Saab kan inte svara på vad som kommer att hända.

– Vanligtvis kommenterar vi inte civilrättsliga mål. Processen har blivit fördröjd och vi kommer att drva ärendet vidare i kammarrätten, säger presschef Peter Larsson på Saab.

Har Saab släppt tanken på att få igen de 12 miljoner kronorna?

– Så är det absolut inte.

När tror du att en uppgörelse med Håkan Lans blir klar?

– Det kan jag inte svara på. Vi har haft omorganisationer och jag vet för lite om det här.

Är det någon annan på Saab som kan svara?

Nej!

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS