Saab har haft samtal med en intresserad köpare, men det gick i stöpet, medger GM-ledningen.
Saab beroende av svenskt statsstöd
Mest läst i kategorin
För att Saab ska få ut några nya bilar på marknaden krävs hjälp från svenska staten.
– Vi är beroende av det, säger Carl-Peter Forster, GM:s Europachef.
Saab Autombile är General Motors sorgebarn. Sedan GM tog över helt 2000 har förlusterna avlöst varandra.
Men trots att miljarderna har runnit ut har GM visat tålamod. Men nu när GM själva befinner sig i akut kassakris och inte klarar sig utan statliga lån är situationen en annan.
— Det krävs mycket pengar under 2009 och 2010 och det är brist på pengar överallt. Ett alternativ är att sälja Saab, säger Carl-Peter Forster under en pressträff med svenska journalister på bilmässan i Detroit.
För ett par månader sedan ska GM, enligt Forster, ha haft diskussioner med en köpare, men det blev ingen affär.
– Nu pratar vi inte riktigt om köpare eftersom vi först måste se över bolaget, säger han.
Avgörande för Saab är att öka antalet modeller. I fjol rasade försäljningen med runt 25 procent och var nere på drygt 93 000, samma nivå som 1990.
Utvecklingen av efterträdaren till 9-5, som ska byggas i Tyskland, är långt framme. Likaså planerna på en liten stadsjeep, 9-4 X, som ska byggas i Mexiko. Men den ekonomiska krisen har grusat framtidsplanerna.
– Vi behöver svenska pengar för att få ut bilarna på marknaden, säger Carl-Peter Forster.
GM har till och med erbjudit svenska staten delägarskap för att få hjälp med finansieringen, men fått nej.
Nu står hoppet till att få del av regeringens stödpaket med lånegarantier.
Problemet är att de aktuella bilarna inte ska byggas i Sverige. Och statsstödet måste stanna i Sverige.
– Vi har en plan för Trollhättan, som vi diskuterar med regeringen, säger Carl-Peter Forster.
Han konstaterar att det krävs en överenskommelse med regeringen inom ett par månader.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.