Egenföretagare som plågas av oseriös telemarketing behöver inte vänta på nya lagar. De har redan nu rätt att slippa. Effektivast är att skriva till operatören.
Så slipper företaget teleskojarna
Mest läst i kategorin
Statistiska Centralbyrån och Bolagsverket säljer listor som används vid telemarketing mot egenföretagare.
– Syftet med systemen är att offentliggöra uppgifterna, säger Linn Olofsen som är jurist och personuppgiftsombud hos Bolagsverket.
– Bolagsverkets föreskrifter säger att ändamålet med Näringslivsregistret bland annat är att sälja uppgifterna för direkt marknadsföring.
Men det hjälper inte att skriva till myndigheterna. Telemarketingföretagen skickar listorna till teleoperatörerna, som förser dem med telefonnummer.
Det effektivaste sättet att slippa oönskade samtal är därför att kräva att operatören ska låta bli att lämna ut företagets telefonnummer till tredje part för direktreklam och telemarketing.
Operatörer som Telia Sonera och mellanhänder som Eniro har som affärsidé att tjäna pengar på att sälja telefonlistor. Precis som myndigheterna har de dessutom skyldighet att förmedla uppgifterna.
Det hindrar inte att de måste hjälpa också företagare att slippa oönskade säljsamtal.
Riksdagen har tvingat branschorganisationen Swedma att driva Nix-registret som låter privatpersoner slippa telemarketing, utan att behöva ha hemligt nummer.
Företagare är inte välkomna i Nix. Det finns alternativa listor, men telemarketingföretagen respekterar inte att företagen tackar nej.
Swedma erkänner att också företagare har rätt att säga nej, men hävdar att det innebär missade affärer.
Mellanhänderna resonerar likadant.
– Företagen ser det ju som sin rätt att komma med i våra kataloger, säger Susanne Sörensen som är content manager på Eniro.
Men Susanne Sörensen lovar att Eniro respekterar ett nej till telemarketing.
Konkurrenterna lovar detsamma.
– Vi har ett frivilligt åtagande, säger Jonas Hedström på Bisnode, som får uppgifter genom registret PAR.
– Visst, man ringer hit och säger att man inte vill ha sitt telefonnummer med för telemarketing, säger Björn Claesson på UC Webselect.
– Vi följer de riktlinjer som Swedma satt upp, lovar Kent Edlund, vd för Teleadress.
Men det är krångligt.
– Det ska vara en underskriven anmälan från firmatecknaren. Vi vill att man skickar med en kopia på registreringsbeviset, säger Kent Edlund.
Om telefonnumret saknas hos en källa, så går frågan vidare till nästa.
– Vi tvättar våra telefonnummer på flera olika ställen, säger Björn Claesson på UC Webselect och syftar på mellanhändernas metod att kringgå att företagare tackat nej till telemarketing.
– Alla har ju samarbete med alla, säger Susanne Sörensen på Eniro.
Att bara höra av sig till de många mellanhänderna räcker inte. Informationen hittar andra vägar.
– Ett fenomen är ju att telemarketingföretagen ringer på en hel nummerserie, även om de inte vet vem de söker, säger Maria Hillborg, informationsansvarig hos operatören Teliasonera.
Riksadagsledamoten Leif Jakobsson (s) vill att regeringen ska tvinga branschen att respektera ett nej.
– Näringsdepartementet måste ta upp diskussionen med branschen. Jag får höra det hur mycket som helst av företagare. Har man företaget hemma och telefonen på och så ringer de på kvällarna, säger Leif Jakobsson.
Leif Jakobsson har skrivit en motion till riksdagen. Nästa steg blir att träffa Swedmas jurist Axel Tandberg. Blir det inget samarbete så hoppas Leif Jakobsson på en lagändring.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.