Realtid

Så ska mobil-tv locka tittarna

administrator
administrator
Uppdaterad: 29 nov. 2006Publicerad: 29 nov. 2006

Mobil-tv kommer att slå igenom men då måste programmen vara anpassade för mobiltelefonen och tjänsten lätt att använda. Tv-program kommer att individanpassas och reklambranschen kommer att hitta en helt ny intäktskälla framöver. Det hävdar Kurt Sillén, vice vd på Ericsson Mobility World.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det finns 15 miljoner ”Nascar-fans”, de kan genom mobil-tv se motorsporttävlingar på mobiltelefonen och till och med höra vad föraren och tränaren säger till varandra under en tävling. I dag finns även mobil-tv-program riktade till skejtare i USA. I programmet lär skejtare ut nya hopp och trick och tittarna kan själva skicka in egna filmsnuttar till programmet.

Här i Sverige går det också att se på tv genom 3G-telefoner i dag. Och enligt Kurt Sillén kommer det även här bli mer individanpassade tv-program genom mobiltelefonen framöver.

Han ser bland annat stor potential i communitys som Lunarstorm och Myspace.

Men för att det som i dag händer på internet även ska hända i mobiltelefonen så krävs det att tjänsterna blir lätta att använda.

– Det får inte ta mer än några knapptryckningar för att något ska ske. Att byta kanal ska inte ta mer än 2 sekunder. Annars använder man inte tjänsten, säger han.

Ericsson och det norska tv-bolaget NRK har tillsammans testat interaktiv-tv över mobiltelefonen. Tittarna kunde bland annat följa ett musikprogram där det gick att chatta med programledarna och rösta på favoritlåtar. Men musikprogrammet som tidigare sänts på vanlig tv gick inte att applicera helt och hållet till mobiltelefonskärmen. Därför anpassades programmet så att programledaren syntes tydligare och möjligheten att chatta anpassades till mobiltelefonens knappsats så att interaktionen skulle gå så smidigt som möjligt.

– NRK ligger väldigt långt framme, konstaterar Kurt Sillén.

Erfarenheterna från samarbetet med NRK visar att interaktionen mer än fördubblade tiden man tittade på tv.

ANNONS

Reklam säger han sig kunna prata om i timmar.

– Ingen vet riktigt hur stort det här kommer att bli. Det finns siffror som analysföretag tagit fram som säger att marknaden för reklam i mobiltelefonen kommer att växa väldigt starkt framöver. Den kommer att vara individanpassad. Du som tycker om bilar du kan få reklam om bilar. Jag som tycker om sport får reklam riktad till mig som handlar om sport, säger Kurt Sillén.

– Detta kommer att innebära helt nya reklamintäkter som tidigare inte funnits och det är möjligt eftersom mobiltelefonen kan göra reklamen så individualiserad, säger han.

Men för att vi användare ska börja använda tjänsterna på allvar och underlättar det att ny teknik finns på plats. Och ibland finns det fortfarande en del program som kräver kostsamma sändningsrättigheter för dem som ska sända programmen. Men Kurt Sillén tror även att det kommer att lösa sig framöver.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS