Konceptbyrån State of the arts har på kort tid hunnit jobba med ett flertal kunder. Nu senast har de hjälpt hotel Anglais, i centrala Stockholm, med att försöka nå den publiken som tidigare brukade hänga på Lydmar. Till sin hjälp har de den danska konstnären och modeskaparen Helle Mardahl.
Så hamnade konsten på Anglais

Mest läst i kategorin
– Vi arbetar bredvid reklambyråerna med att stärka varumärken med hjälp av samtidskonst. På så sätt når man ut genom bruset på ett nytt sätt, utan att förlora fokus på varumärket, berättar Elisabeth Wachtmeister, projektledare på State of the arts, till Realtid.se.
Byrån startades i januari i år och har sedan dess arbetat med kunder som Playstation, Diesel och NK.
– Vi tror inte på att gå ifrån ett varumärkes röda tråd och skulle aldrig ta över en reklambyrås jobb. Vi är istället den sista lilla nischen för att göra ett varumärke komplett, säger hon.
Ett exempel är det nyrenoverade och upphottade Hotel Anglais vid Stureplan i Stockholm.
– Vi träffade Anglais som vill vara nytt och spännande och satsat både på musik och mode. De ville åt det tredje benet med konst och samtidigt ha det nordiska. Ett hotell är speciellt också eftersom det gäller att inte störa de som bor där, inte trycka upp konsten i ansiktet på folk.
State of the arts kom på att exponera konsten på hotellets stora fönster, både på ut- och insidan.
– Många hotell används som gallerier, men de har missat fönstren. Det är en jättebra scen att använda sig av.
Kreatören Helle Mardahl, vars verk snart sitter uppe på Hotel Anglais fönster, är danska och är både modeskapare och konstnär.
– Hon tycker det är superspännande att det är ett hotell eftersom det är en sån naturlig mötesplats. Man ska kunna gå dit med barnvagn och kunna ta en kaffe men också ta en drink med sina vänner på kvällen. Det är en intressant plats att visa sina verk på.
Ni har snart funnits i ett år, vad händer nästa år?
– Vi hoppas bli mer internationella och har ett projekt i Berlin som förhoppningsvis blir av. En av målsättningarna är också att gå upp mer i långsiktiga jobb med företag. Oavsett vad man satsar på så är en långsiktig plan bättre än uppdrag lite ad hoc.
Vilken är drömkunden?
– Newark Airport, New York´s internationella flygplats.