Aktiekursen för SAS stiger med 14 procent under torsdagsmorgonen efter uppgifter om samgående med Lufthansa redan under första halvåret 2011.
Rykten om samgående lyfter SAS-aktien
Mest läst i kategorin
Di.se skriver att Lufthansa redan för samtal med regeringarna i Sverige, Danmark och Norge vars stater är huvudägare i SAS.
Lufthansa kan komma att tillkännage övertagandeplaner under första halvåret 2011.
Det säger en initierad källa till Bloomberg enligt Di.se.
Specifikt skulle SAS ge Lufthansa en starkare position i Europa, och förbättrat utbud i form av resor till Kanada och norra USA.
Bloomberg skriver om att Christopher Franz tar över som ny vd i Lufthansa den 1 januari, efter Wolfgang Mayrhuber.
Nyhetsbyrån ställer frågan om Lufthansa kommer att fortsätta sin strategi att köpa regionala flygbolag för att bli störst i Europa, eller att inleda en mer offensiv global satsning.
SAS skulle enligt Bloomberg passa in i den förstnämnda strategin, och även om SAS enligt nyhetsbyrån är olönsamt så har SAS välkomnat uppköpsbud under de kommande åren.
Realtid.se får tag på SAS presskontakt Anders Lindström.
Kommentar till spekulationerna om att Lufthansa kan komma att sluka SAS redan under första halvåret 2011?
– Som alltid så kommenterar vi aldrig spekulationer, tyvärr.
Stämmer det att SAS har välkomnat uppköpsbud på SAS?
– Återigen; vi kommenterar ingenting. Det är spekulationer.
För tydligen finns uppgifter om att SAS sagt officiellt att ni välkomnar uppköpsbud på SAS. har ni gjort det?
– Nej.
Är det så att staterna i Sverige, Danmark och Norge tidigare flaggat för att de är redo att sälja sina ägarandelar i SAS?
– Det får staterna svara på.
– Vi kommenterar bara fakta och det här är spekulationer. Då kommenterar vi inget, för då kan det lätt missförstås och leda till andra artiklar.
Hur är läget annars för SAS nu? Är krisen över?
– Självklart, det skulle jag vilja påstå.
– Våra senaste resultrapporter har ju visat en positiv utveckling med rejäla ökningar av affärsresenärerna.
– Finanskrisen gjorde det väldigt tufft för flygbranschen, och nu ser vi en positiv förändring.
Har ni drabbats av det senaste snökaoset också?
– Jag skulle vilja säga att vi är ett av de flygbolag som har drabbats minst.
– Tyvärr har vi drabbats i London som alla andra flygbolag där. Det har drabbat tusentals av våra kunder.
– Men idag räknar vi med att få hem allihop. Vi har satt in tre extraflyg idag, vilket vi är väldigt nöjda med.
– Så nu räknar vi med att flyga hem alla kunder idag.
Var det 6.000 SAS-kunder som var strandsatta i London?
– Från början; ja. Men det är svårt att säga. Från början var det 6.000 bokade SAS-kunder. Sedan är det ju många som ändrar sina planer också, så det är omöjligt att ge en exakt siffra.
British Airways har sagt att de påverkats av extrakostnader på 40 miljoner pund på grund av snökaoset. Har ni gjort någon motsvarande bedömning?
– Återigen; vårt fokus just nu är att få hem kunderna. Sedan tittar vi på det finansiella senare.
Oljepriset skjuter i höjden. Det påverkar väl er negativt. Kommentar till det?
– Nu ska inte jag kommentera det. Flygbränsle köps in i så stora mängder och till fasta priser. Jag är egentligen inte tillräckligt insatt för att kommentera det, men oljepriserna går hela tiden upp och ned och man får se på den stora helheten och lite mer långsiktigt än bara dagspriserna.
Realtid.se pratade häromveckan med Finnair på temat om de var villiga att gå samman med SAS, men Finnair sa då bland annat att SAS har för skruttiga flygplan .
Kommentar till det?
– Intressant. Vi har en av de mest miljöfokuserade flygplansflottorna skulle jag vilja påstå. Vi är ett av världens…eller; vi är världens mest miljömedvetna flygbolag. Så jag skulle vilja påstå att det var en lite obalanserad kommentar från Finnair.
Är det oberoende bedömningar av att ni är ”världens mest miljömedvetna flygbolag”, eller är det er egen bedömning?
– Det är vår egen bedömning, men talar du med folk i flygbranschen också så har vi ett extremt bra rykte och en extremt bra position.
– Vi har ju vunnit pris för vår miljöredovisning under de senaste tio åren.
– Och vi var ju först med att introducera ”gröna inflygningar”, och vi var först med att introducera diverse andra miljörelaterade program inklusive bränslebesparingsprogram.
– Så jag vill påstå att SAS ligger främst till med sådant och kanske Air New Zealand är tvåa i världen.
Det är finansmarknandsminister Peter Norman som ansvarar för svenska statens ägande i SAS.
Realtid.se får tag på hans pressekreterare Victoria Ericsson.
Det talas om att Lufthansa talar med staterna i Sverige, Danmark och Norge om att köpa SAS. Stämmer det?
– Vi kommenterar aldrig rykten.
Hon skulle återkomma med uppgifter om svenska staten tidigare har sagt något officiellt i frågan om staten avser sälja sin ägarandel i SAS.
Ericsson återkom senare och hänvisade till vad som stor i budgetpropositionens ”utgiftsområde 24”.
Där står det bland annat att regeringen föreslagit att riksdagen skulle bemyndiga regeringen ”att vid lämplig tidpunkt minska ägandet i SAS”, och att riksdagen fattade beslut i enlighet med regeringens förslag.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.