Lilla skånska börsnoterade plastkomponent-tillverkaren Nolato kom med en kanonrapport för andra kvartalet. Aktiekursen sköt i höjden.
Resultatdubblaren
Mest läst i kategorin
Realtid.se var på bolagets huvudkontor i Torekov i nordvästra Skåne i förra veckan och intervjuade Nolatos vd Hans Porat. (Klicka här för att läsa intervjun.)
Och nu veckan efter framkommer enligt rapporten att Nolatos intäkter ökade med nästan 60 procent till nästan 900 miljoner kronor under andra kvartalet i år.
Vinsten per aktie ökade till 1,98 kronor, jämfört med 1,10 kronor under andra kvartalet 2009.
Vid 15.20-tiden på onsdagen hade Nolato-aktien stigit 2-3 procent till 74,50 kronor på börsen.
Som högst var aktien uppe i 77.
– En väsentligt ökad efterfrågan i kombination med tidigare genomförda effektiviseringar har resulterat i ett mycket bra kvartal, säger Nolatos vd Hans Porat i rapporten.
Affärsområde Nolato Telecom som gör plastkomponenter till telekombranschen, är störst i koncernen och svarar för cirka hälften av Nolatos totala intäkter.,
Affärsområdet mer än dubblade intäkterna under andra kvartalet.
– Volymerna inom Nolato Telecom har varit höga under perioden på grund av lageruppbyggnad hos kunderna i samband med produktlanseringar, säger Hans Porat.
– Ny produktmix och högt kapacitetsutnyttjande har påverkat marginalen positivt.
Affärsområde Nolato Industrials som gör plastkomponenter till industrikunder, utgör 30 procent av Nolatos totala intäkter, och ökade intäkterna med 30 procent under kvartalet.
– Efterfrågan ökade stadigt inom flertalet kundsegment i Nolato Industrials, samtidigt som tidigare genomförda strukturåtgärder gav full effekt.
Nolato Medicals (plastkomponenter till den medicinska industrin) utgör 20 procent av Nolatos intäkter, och ökade intäkterna med 5 procent.
– Nolato Medical växer i linje med marknaden och med bibehållen god marginal.
Realtid.se får tag på Nolatos vd Hans Porat själv.
Gratulerar till rapporten!
– Ja, det var skojigt.
– Vi tycker också att den är stark.
Ni skriver om att ni haft stora produktionsvolymer för att era kunder bygger upp lager inför nya produktlanseringar. Kan ni nämna vilka kunder och produkter det gäller?
– Nej, vi går inte exakt in på det.
– Men det vi kan säga är att när exempelvis en kund hos oss som är mobiltelefontillverkare ska komma igång med en ny mobiltelefon, så är det viktigt för dem att de kan leverera den mobiltelefon-modellen när de väl drar igång sin marknadsföring.
– Det innebär därför att vi då levererar höga volymer av våra komponenter in i deras tillverkning.
– Så där har vi generellt höga volymer då.
– Sedan hur det går därefter hänger ju samman med hur väl den här mobiltelefonen säljer på marknaden.
– Först då får vi signaler om att det blir fortsatt höga volymer för den mobiltelefonen och därmed våra kompenter i den, eller om det visar sig att vår kund har dragit på sig för stora lager och att mobiltelefonen inte säljs i de volymer man hoppats.
– Det är alltså generellt höga volymer för oss vid uppstarten av en ny mobiltelefon-modell.
– Men ännu viktigare för oss är nästa steg då volymerna hos vår kund tar slut, och vi får tillverka nya komponenter för att fylla lagrena av dem.
Nolato levererar alltså sina mobiltelefon-komponenter till någon som slutmonterar mobiltelefoner åt mobiltelefon-företaget.
Från slutmontören skickas sedan mobiltelefonerna ut till mobiltelefon-distributörer där lagrena fylls på inför lanseringen.
Nokia har talat om att de ska lansera sin nya paradmodell N8 i augusti, och Porat sa till Realtid.se i den förra intervjun att Nolato tillverkar vissa komponenter åt Nokia.
Du kan inte bekräfta att det skulle kunna röra sig om N8-modellen som ni nu levererar stora produktionsvolymer till?
– Nej, det kan jag inte bekräfta.
– Men där har vi sagt också att vi inte är leverantörer till Nokia av mobiltelefon-skal som är de stora volymerna i vårt affärsområde Nolato Telecom.
– Hos Nokia är vi bara leverantörer av en del mindre komponenter som går indirekt till Nokia.
Ska man tolka det som att de här stora produktionsvolymerna för Nolato Telecom under andra kvartalet är tillfälliga?
– Tillfälliga är fel att säga.
– Normalt har vi en säsongsvariation över ett år, vilket innebär att andra halvåret brukar vara starkare än första halvåret.
– Det beror lite på att vi har det västerländska nyåret vid årsskiftet och det kinesiska nyåret i februari varje år, så att man förbereder sig för det under hösten.
– Men med de uppstarter av komponenter till de nya mobiltelefon-modeller vi är med på nu, så kommer vi inte riktigt att ha den säsongsvariationen under 2010.
– Så man ska inte räkna med att andra halvåret blir X procent bättre än första halvåret.
– Det är det vi säger i vår rapport; att i och med att vi haft så starka volymer under första halvåret, så kan man inte utgå från att volymerna under helåret 2010 kommer att bli första halvåret plus ett ännu bättre andra halvår.
– Då kommer man fel, även om andra halvåret blir bra.
– Och det är väldigt svårt att bedöma hur andra halvåret kommer att gå.
– Det beror mycket på hur det nu kommer att gå för våra kunder (mobiltelefon-bolagen) med att sälja sina nya mobiltelefoner till sina kunder.
Det här med att ni nu haft stora volymer inför lageruppbyggnader hos era kunder inför lanseringar av nya produkter; är det en ny mobiltelefon-modell som ska lanseras eller flera?
– Det är flera.
– Och ordrarna till oss på våra komponenter är inte alltid så vältajmade som vi vill ha dem.
– Vi vill helst ha en viss tidsperiod med mellanrum mellan ordrarna så att de kommer i en strid ström.
– Men som det är kan vi mycket väl få flera ordrar på kort tid.
– Och sedan kan det dröja flera månader innan vi får nästa order.
– Så vår verksamhet är en ”projekt-business” som kan variera mycket i volym från kvartal till kvartal.
– Det är den typen av verksamhet vi har.
Det är inget ni kan påverka?
– Vi kan påverka det genom att ha flera kunder, och genom att ha olika typer av produkter.
– Men enskilda mobiltelefon-modeller råder inte vi över.
Porat nämnde i den tidigare intervjun att Nolato har tre huvudägarfamiljer.
Har ni fått applåder från dem för er kvartalrapport?
– Det har vi väl inte direkt.
– Men vi tycker att att det är en bra rapport, och den uppfattningen tror jag att många delar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.