Realtid

Rekordtillväxt för Afrikas mobilstjärna

administrator
administrator
Uppdaterad: 31 aug. 2007Publicerad: 31 aug. 2007

Den sydafrikanska mobiloperatören MTN växer med rasande takt. På ett år har företaget nästan fördubblat sina kunder.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Kundtillströmningen har lett till att MTN, Mobile Telephone Networks, har ökat omsättningen för halvåret till motsvarande 32 miljarder kronor. En ökning med 69 procent, jämfört med första halvåret 2006, enligt halvårsrapporten som kom i går.

MTN:s vinst ökade samtidigt med 16,8 procent till motsvarande 5,8 miljarder kronor.

Köpet av Investcom Holding i juli förra året förklarar en tredjedel av MTN:s snabba tillväxt. Genom köpet gick MTN från att ha täckning i 11 länder till hela 21 länder i Afrika och Mellanöstern.

Jämfört med halvårsrapprten 2006 har MTN:s abonnenter ökat med 90 procent. Från 25,4 miljoner till 48,2 miljoner. Och ökningen väntas fortsätta. Dålig täckning och få användare ger bolag som MTN en enorm tillväxtpotential.

– På de flesta av dessa marknader är inte ökad efterfrågan problemet. Efterfrågan är mycket, mycket stark. Svårigheten är istället att möta efterfrågan genom att bygga ut mobilsystemen tillräckligt snabbt, säger MTN:s koncernchef Phuthuma Nhleko, enligt sajten lightreading.com.

Problemen har varit särskilt stora i Nigeria där 14 miljoner NTM-kunder drabbats av att mobiltelenätet överbelastas.

Företaget har därför öronmärkt 5,2 miljarder kronor för att bygga ut nätet i Nigeria, vilket väntas lösa problemen. MTN ska också på försök starta ett 3G-nät i Nigeria innan året är slut.

Men flaskhalsar i mobilsystemen är inte MTN:s enda problem. Koncernchef Nhleko pekar på svåra logistiska och säkerhetsmässiga problem i krigshärjade länder som Sudan.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS