Tobakskoncernens underliggande rörelseresultat för andra kvartalet, blev det bästa någonsin för ett enskilt kvartal. Det är snuset i Skandinavien som drar.
Rekordresultat för Swedish Match
Mest läst i kategorin
Det framgår enligt Swedish Matchs resultatrapport för andra kvartalet som offentliggjordes under onsdagen.
Enligt rapporten ökade intäkterna med 1 procent till 3,7 miljarder kronor under kvartalet.
Vinsten per aktie ökade med 11 procent till 2,78 kronor.
Swedish Matchs resultatrapport kom innan börsen hade öppnat.
Vid 10.15-tiden på onsdagen hade Swedish Match-aktien stigit 2-3 procent till nästan 180 kronor.
– Det är med glädje jag kan meddela att Swedish Match idag rapporterat det bästa underliggande rörelseresultat i ett kvartal någonsin, 911 miljoner kronor, säger Swedish Matchs vd Lars Dahlgren i rapporten.
Han konstaterar att den starka utvecklingen i koncernens skandinaviska snusverksamhet fortsatte under det andra kvartalet.
– Leveransvolymerna var oförändrade, men justerat för påskeffekter ökade de underliggande volymerna.
Swedish Match genomför nu särskilda ”tillväxt-satsningar” i verksamheten för rökfria produkter såsom snus.
– I Norge är den framgångsrika lanseringen av Lab Series 01/02 i stort sett slutförd, och dessa varumärken har nu uppnått en marknadsandel på nära 4 procent, säger Dahlgren.
– I USA introducerade vi en ny och förbättrad dosa för snusvarumärket Red Man, med en unik försegling som bevarar snusets färskhet längre.
– Vi har också genomfört omfattande varumärkessatsningar i syfte att öka kännedomen om de amerikanska snusvarumärkena Red Man och Longhorn samt för vårt svenska snus General i USA.
Swedish Matchs amerikanska verksamhet för maskintillverkade cigarrer fortsatte enligt Dahlgren att utvecklas positivt.
Intäkter och rörelseresultat steg även där till rekordnivåer.
– För årets första sex månader har volymerna för maskintillverkade cigarrer ökat med nästan 20 procent.
I Europa ökade Swedish Matchs cigarrförsäljning och resultat något jämfört med det andra kvartalet föregående år.
– Marknaden för premiumcigarrer i USA är fortsatt svag.
Swedish Matchs postorder- och internetförsäljning genom Cigars International presterade ett bättre resultat än verksamheten via traditionella återförsäljare.
En märkeshändelse under kvartalet var att Swedish Match den 26 april tecknade ett slutligt avtal med Scandinavian Tobacco Group (STG) om att bilda ett nytt bolag med fokus på cigarrer, som kombinerar Swedish Match cigarrverksamheter (exklusive maskintillverkade cigarrer i USA och minoritetsandelen i Arnold André) med STG:s tobaksverksamhet (cigarrer, piptobak och finskuren tobak).
Slutförandet av affären kräver myndighetsgodkännande och förväntas ske före årets slut.
– Med avtalet med STG, och med vårt joint venture med PMI för snus utanför Skandinavien och USA, står vi väl rustade att möta möjligheterna som ligger framför oss, säger Dahlgren i rapporten.
Cigarrer är nu det största produktområdet inom Swedish Match, och svarar för 31 procent av intäkterna.
Där ökade intäkterna med 2 procent till 1,2 miljarder kronor under andra kvartalet.
Produktområde snus svarar för 30 procent av intäkterna.
Där ökade intäkterna med 3 procent till 1,1 miljarder kronor.
Bland övriga små produktområdena Tuggtobak och Tändprodukter, minskade Tuggtobak intäkterna med 12 procent medan Tändprodukterna ökade intäkterna med 2 procent.
Men det är från snuset som det mesta av rörelseresultatet kommer.
Snusets rörelseresultat på 487 miljoner kronor svarar för över hälften av hela koncernens rörelseresultat på 911 miljoner.
Under andra kvartalet ökade rörelseresultatet för snus med 5 procent, jämfört med samma kvartal 2009.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.