Näringslivet vill inrätta en reklamombudsman för att undvika en lagstiftning mot diskriminerande reklam.
Reklamombudsman i stället för lag
Mest läst i kategorin
Bakom initiativet till en reklamombudsman står bland andra Sveriges Annonsörer. Tanken är att inrätta en ny ansvarsnämnd, uppbackad av landets annonsörer, reklambyråer och medier för att motverka oacceptabel reklam.
Reklamombudsmannen skulle ersätta Näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam (ERK) och Marknadsetiska rådet (MER).
Förslaget kommer dagen innan regeringens utredare professor Eva-Maria Svensson ska presentera ett lagförslag mot könsdiskriminerande reklam.
– Vi vill motverka en stelbent lagstiftning på det här området, säger Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer.
Näringslivet tycker att självreglering är bästa sättet. Att driva reklamärenden genom redan överbelastade domstolar skulle ta alldeles för lång tid och tillsynsmyndigheten, Konsumentverket, skulle bara hinna med en bråkdel av alla anmälningar.
Erfarenheterna från ERK och MER är goda och det blir ännu bättre om branschen inrättar en fristående reklamombudsman med eget kansli för att driva frågor om oetisk reklam, finansierad genom en halv promille av företagens mediebudgetar.
– Det handlar om en femöring per hundralapp och vi har gott hopp om att få branschen med oss. Alla företag som finns representerade i vår styrelse och utskott är med på tanken, säger Ericson.
Enligt Ericson har man grubblat på det här förslaget i tre år och bland annat studerat hur frågan hanteras i Storbritannien. En annan förebild har varit den svenska pressombudsmannen.
– Vi vill verka för det kommersiella fria ordet, säger Ericson.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.