Bland storbolagen ökade reklaminvesteringarna med 18 procent under årets två första månader jämfört med samma period i fjol.
Reklamköparna vågar satsa igen
Mest läst i kategorin
Reklamsuget har väckts hos företagen i Sverige. Det framgår av en Sifo-undersökning som presenteras av Dagens Industri.
De tuffa tiderna på reklammarknaden kan vara över. Storbolagen ger sig återigen in med kraft och tampas om marknadsandelar med hjälp av reklam i medierna.
Sifo har på uppdrag av Dagens Industri tagit fram siffror över de 100 största reklamköparnas reklaminvesteringar under årets två första månader.
Bolagen har sammanlagt investerat nästan 2,8 miljarder kronor brutto i reklam i tv, radio, press och utomhusreklam.
– Anledningen till uppgången på annonsmarknaden är bland annat en hyggligt positiv börs och ett dopat ränteläge, men kanske främst att många företag har en bra försäljning just nu, säger Niclas Fröberg, vd för medierådgivaren Tre Kronor Media & Reklam, till tidningen.
Dagligvarukedjorna är som tidigare störst på reklam. Uppgången är tydlig även bland hemelektronikföretagen, fordons- och resebolagen.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.