Realtid

Reklamköparna vågar satsa igen

administrator
administrator
Uppdaterad: 19 mars 2010Publicerad: 19 mars 2010

Bland storbolagen ökade reklaminvesteringarna med 18 procent under årets två första månader jämfört med samma period i fjol.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Reklamsuget har väckts hos företagen i Sverige. Det framgår av en Sifo-undersökning som presenteras av Dagens Industri.

De tuffa tiderna på reklammarknaden kan vara över. Storbolagen ger sig återigen in med kraft och tampas om marknadsandelar med hjälp av reklam i medierna.

Sifo har på uppdrag av Dagens Industri tagit fram siffror över de 100 största reklamköparnas reklaminvesteringar under årets två första månader.

Bolagen har sammanlagt investerat nästan 2,8 miljarder kronor brutto i reklam i tv, radio, press och utomhusreklam.

– Anledningen till uppgången på annonsmarknaden är bland annat en hyggligt positiv börs och ett dopat ränteläge, men kanske främst att många företag har en bra försäljning just nu, säger Niclas Fröberg, vd för medierådgivaren Tre Kronor Media & Reklam, till tidningen.

Dagligvarukedjorna är som tidigare störst på reklam. Uppgången är tydlig även bland hemelektronikföretagen, fordons- och resebolagen.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]