Realtid

Reklamen blir allt mer drastisk

administrator
administrator
Uppdaterad: 17 sep. 2007Publicerad: 17 sep. 2007

Reklamen tar sig in i våra liv men samtidigt är många konsumenter kräsna med vilka budskap de tar åt sig. Något som får reklammakarna att ta till nya innovativa grepp.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Gerillareklam, ambient advertising, staircase advertising – reklamen söker sig ständigt nya vägar. När de presumtiva konsumenterna inte längre lika lätt tar in de budskap som sprids via reklam i tv, radio och tidningar finner sig företagen och reklammakarna nödgade att hitta nya ingångar.

I USA har den så kallade Tivo-tekniken möjliggjort för tv-tittarna att totalt rensa bort tv-reklamen när de spelar in sina favoritprogram. Ingen mer framspolning förbi reklamen när det är söndagssittning i tv-soffan.

Nyligen nåddes vi av nyheten att lågprisflyglinjer – med Ryanair i täten – vill utnyttja tidigare oexploaterade reklamytor på sina flygningar. Exempelvis kan landningstrapporna på flygen komma att förses med reklambudskap. Likaså baksidorna av de nedfällbara små borden på flygplanen.

Många av de senaste årens mest innovativa och idérika kampanjer har inneburit reklam på udda platser och i oväntade sammanhang. Eller så har kopplingen varit överrumplande.

Ambient advertising har blivit en etablerad term i reklamvärlden. Då handlar det om reklam som placeras utanför hemmet, ofta där det minst väntas. Reklam i botten av golfhål, ett klistermärke med ett halsband som satts på spegeln på damtoaletten eller tryckta budskap på ägg är bara några exempel.

Ett av årets mest minnesvärda är reklamen för dammsugare på flygplansfönster. Företaget Hoover reklam på fönstret med texten ”For a product demo break the glass”.

Mer normala fall – som redan blivit vardagsmat – är reklam på varmluftsballonger eller stora bildprojektioner på husväggar. Staircase advertising är också utbrett, med reklam man bokstavligt talat snubblar över på trapporna på tågstationer och idrottsarenor världen över.

Realtid.se har kollat in den senaste tidens mest uppfinningsrika fall. Se Bildspelet här

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS