Realtid

Reinfeldt vill vänta med klimatmål

administrator
administrator
Uppdaterad: 19 feb. 2008Publicerad: 19 feb. 2008

Statsminister Fredrik Reinfeldt vill vänta några år med att lägga fast klimatmål för Sverige.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det betyder inte så mycket, anser han, att klimatberedningen inte kunde enas.

Och han spelar ner betydelsen av den siffra som den borgerliga alliansens partier enats om i beredningen, den som talar om utsläppsminskningar för Sverige på 38 procent till 2020, jämfört med 1990.

– En del fakta finns inte på bordet än, säger statsministern till TT i samband med ett besök i EU-parlamentet i Strasbourg.

TT: Betyder det beredningen skriver om 38 procent inget?

– Det de är överens om är att det landar ungefär på 38 procent, givet en internationell överenskommelse och givet en viss bördefördelning till Sverige från EU-kommissionen, säger Reinfeldt.

Han säger att Sverige gentemot kommissionen driver att så kallade flexibla mekanismer ska få användas mer, det vill säga att investeringar i utlandet som påverkar utsläpp av växthusgaser ska få räknas Sverige till godo i högre grad än vad kommissionen föreslagit.

– Det talade jag om för EU-kommissionens ordförande när vi möttes förra veckan.

Statsministern håller inte med miljöpartiets språkrör Maria Wetterstrand om att avståndet mellan alliansen och oppositionen i klimatberedningen är stor.

ANNONS

– Jag tror att hon försvarar miljöpartiets affärsidé.

– Alla är angelägna om att möta klimathotet och ju bättre vi blir på det desto mer känner miljöpartiet att dess existens är hotad. Därför säger hon att avståndet är stort, säger Reinfeldt.

Han tycker inte att misslyckandet för klimatberedningen skadar Sveriges trovärdighet som exempel och pådrivare i EU. Sverige tänker gå vidare med att visa hur klimatkampen kan föras med, till exempel, riktade skatter och att den kan förenas med ökad tillväxt.

– Men går vi för fort fram, med en isolerad svensk klimatpolitik som inte tar hänsyn till konkurrenskraft och får jobb att flytta till ställen där inga regler gäller, är det skadligt för svensk ekonomi och välfärd och därmed också för klimatet, säger Reinfeldt.

Beredningen talar om behov av bensin- och dieselskatthöjningar på 70 öre per liter.

– Det är för tidigt att tala om det och för detaljerat, säger statsministern.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Förmånligt pris på Passat laddhybrid SWE Edition

Kör upp till tolv mil helt på el med den populära laddhybridskombin.

Se det aktuella erbjudandet här!
ANNONS
ANNONS