Red Bull, den privatägda energidryckstillverkaren har alltid framställd sitt märke som ett otåligt, rebelliskt alternativ till drycker som Coca Cola och Pepsi. Men nu får cola-jättarna se upp. Det har visat sig att Red Bulls försäljning, mätt i dollar, har överskridit de två största cola-produkterna i USA.
Red Bull större än Coca Cola

Mest läst i kategorin

Fram till september i år har Red Bull genererat 282 miljoner dollar i intäkter från närbutiker, som bensinstationer och små livsmedelsbutiker. Detta är mer än både Cola Light och Pepsi Light, som har genererat 260 respektive 220 miljoner dollar. Mätt i volym, kvarstår dock Red Bull som mycket mindre än de två sockerfria cola dryckerna och alla andra betydande lightdrycker. Det är Red Bulls försäljningspris som är minst det dubbla jämfört med Coca Cola, vilket gör varje försäljning mer värdefull.
Under årets första åtta månader har försäljningen av energidrycker stigit med 75 procent i USA, medan läskedrycker har känt av en liten nedgång.
Europa var först ut att anamma Red Bull-fenomenet, men USA har knappat in. Red Bulls försäljning har stigit med 38 procent i USA fram till slutet av augusti i år. I dag har företaget 26,5 procent av den amerikanska marknaden.
Men Red Bulls största utmanare kommer alltså från cola-giganterna. Coca Cola har hårt gått ut och lanserat en egen energidryck som heter Tull Throttle och även Pepsi uppges var på gång med en energinyhet.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.