Design och lägre pris ska utmana Audi A6. Se bilder och videoklipp här.
Realtid.se provkör nya Saab 9-5
Mest läst i kategorin
Här är videoklipp från provkörningen:
Realtid.se fick träffa en Saab-expert i samband med bilmärkets stora PR-kampanj med provkörningsbilar under tennisveckan i Båstad.
Generna i Saabs varumärke och design har sin grund i att Saab började sin verksamhet med att tillverka flygplan 1937.
Det ligger fortfarande i bilmärkets varumärke och ”DNA”.
På den nya 9-5:an har Saab hämtat inspiration från det på flera sätt.
Den välvda framrutan, de svartmålade stolparna på varje sida om framrutan, och den svartmålade översidan av sidobackspeglarna är tänkt att bilda en helhet som liknar en flygplans-cockpit.
Ett annat fokus för Saabs design är renhet i linjerna, vilket kommer från bilmärkets skandinaviska arv – det rena och enkla.
Bilens design ska samtidigt vara ”dynamisk” och ren.
Framlamporna har särskilda finesser.
Dels vrider de sig åt det håll man styr, och dels anpassar de sig beroende på vilken typ av väg man kör på; om det är i stadstrafik, på landsväg eller motorväg.
Lamporna består av en kombination av halogenljus och bixenonljus för bästa effekt.
Som designelement har Saab lagt in vad ser ut som grönt glas i framlamps-enheterna, och även i backspeglarna och bakljusen.
Tanken där är att det ska likna hur det ser ut när man tittar in i ett isblock.
Undersidan av framplamps-enheterna utgörs av en smal ljusslinga som Saab kallar bilmärkets ”signaturljus”.
Dock är det oklart om det räcker att ha ljusslingorna tända för att uppfylla kraven på tända halvljus dygnet runt.
Och det är även speciella ”signaturljus” bak.
I nya 9-5:an är det ”nyckellöst insteg”, det vill säga så länge man har med sig nyckeln räcker det att trycka med pekfingret på handtaget för att låsa upp dörren. Det går även att trycka på nyckeln för att låsa upp.
Och man behöver inte ”sticka in” bilnyckeln i något tändningslås. Bilen känner av att man kommer in och har nyckeln med sig.
Motorn startas genom att trycka ner särskild startknapp. Då går motorn igång bara man har bromspedalen nedtryckt.
Det är ingen ”spak” för parkeringsbromsen. Den är elektrisk och regleras med särskild knapp på mittkonsolen.
När man ska köra iväg behöver man inte själv lossa på parkeringsbromsen, utan det sker automatiskt.
I 9-5:an finns komplett navigationssystem, och i stereon finns det en särskild hårddisk med plats för 10 gigabyte med musik man kan ladda in.
Musiken laddas in antingen via cd-skiva eller via USB-ingång där man lämpligtvis sticker in ett bärbart USB-minne med musik från datorn där hemma.
Bilen har även särskild ”aux-ingång” och 12-volts-uttag.
Som ytterligare inspiration från Saabs flygplansbakgrund, har den nya 9-5:an en särskild hastighetsmätare i fyrfärg.
När hastigheten förändras, ändras mätaren på ett sätt som liknar en höjdmätare på flygplan.
En annan parallell till moderna flygplan är den ”head up-display” som finns i nya 9-5:an.
Det är alltså ljus som projiceras på vindrutan varigenom olika information kan visas såsom hastighet, temperatur, växelläge för automatlådan, varvtal, navigations-vägvisningar och varningsmeddelanden.
Man kan välja att ha head up-displayen helt avstängd, eller ställa in så att den bara visar viss information såsom hastighet.
Det finns två ljudsystem att välja på.
Det mer avancerade alternativet är från Harman-Kardon med 11 högtalare.
Det kostar extra.
Då ingår DVD-spelare, och högtalarsystemet gör att det blir som ett ”hemmabio-system” i bilen.
Man kan även köpa till bildskärmar som monteras på baksidorna av framsätenas ryggar, så att de som sitter i baksätet kan se på DVD medan man åker.
Då tillhör trådlösa hörlurar och fjärrkontroll.
Realtid.se provkörde nyligen nya versionen av Volkswagen-jeepen Touareg, och den har en kamera som går igång när man backar så att man ser hur det ser ut bakåt i bildskärmen på instrumentbrädan.
Någon sådan back-kamera har inte nya Saab 9-5:an, men däremot sensorer som ger signaler när man kommer för nära något.
Touaregen har även ”start/stopp-system” varigenom motorn stängs av automatiskt när man stannar vid rödljus för att spara bränsle och värna om miljön.
Något sådant system har inte heller nya 9-5:an.
Men den har i alla fall äntligen börjat tillverkas vid Saab-fabriken i Trollhättan i samband med lanseringshelgen för 9-5:an i mitten av juni.
Innan dess var det i första steget produktion av provkörningsbilar inför lanseringen.
Planen är nu att produktionsvolymen ska öka ytterligare efter semestrarna.
Den nya 9-5:a Realtid.se fick provköra i Båstad under lördagen, var ”värstingmodellen” Saab 9-5 Turbo6 XWD.
Den har en 2,8-liters V6:a på 300 hästkrafter med turbo och fyrhjulsdrift.
Bilen gör 0-100 kilometer i timmen på knappt 7 sekunder, och har en toppfart på 250.
Saab-experten följde med under hela provkörningen, och Realtid.se frågade honom vad han anser är det mest attraktiva med nya 9-5:an.
– Den har en otroligt lyckad design, sa han.
Andra finesser med nya 9-5:an är ”filbytesvarnare”, alltså en körfältsvarnare.
Den kan aktiveras vid hastigheter över 60 kilometer i timmen, och reagerar om man på ett onormalt sätt korsar väglinjen.
Systemet fungerar genom en särskild kamera som sitter i mittbackspegeln.
Den kan även läsa av hastighetsskyltar och memorerar vilken hastighet som gäller där man kör.
Systemet kan även hålla reda på om det är omkörningsförbud.
I 9-5:an finns även en funktion som kallas ”drive sense” med ett antal sensorer som läser av hur och var man kör.
Sensorerna läser av chassit, motorn, växellåda, gaspådrag och hur man vrider på ratten.
Man kan dels välja att ställa in systemet i sportläge, vilket gör att fjädringen blir styvare och man växlar nedåt snabbare med automatlådan.
Växellådan blir då mer ”retlig” eller känslig.
Systemet kan även ställas in i ”intelligens-läge” då bilen anpassas automatiskt beroende på hur man kör.
Som Saab har varit pionjär med tidigare finns även i den nya 9-5:an ett särskilt ”night panel”-läge, då alla ljus på instrumentbrädan släcks ner utom främst hastighetsmätaren.
Bromsarna tar bra, men keramiska bromsar finns inte som tillval.
Värstingmodellen av nya 9-5:an som Realtid.se provkörde har en prislapp på 471.900 kronor.
Till det kan man som extra tillval välja ”pilotpaketet” för 17.000 kronor.
Det inkluderar head up-displayen, systemet som läser av hastighetsskyltar, nyckellöst insteg, och filbytesvarnaren.
Andra motoralternativ till nya 9-5:an är följande:
• en 2-liters turbodiesel på 160 hästkrafter
• en 2-liters turbomotor på 220 hästkrafter som kan köras både på etanol eller bensin (Saab kallar detta för sin ”biopower-motor”. Det här motoralternativet är årsmodell 2011 men det är beställningsbart nu.)
• en 1,6-liters bensindriven turbomotor på 180 hästkrafter
• en 2-liters turbodiesel på 190 hästkrafter
220-hästarsmotorn kan även fås som ren bensinmotor som inte kan köras på etanol. Det blir 4.500 kronor billigare.
Det alternativet är beställningsbart, men väntas i första hand bli en ”referensmodell” som inte kommer att säljas i några större volymer.
Störst volymer väntas det bli av 160-hästarsmotorn och 220-hästarsmotorn.
Leveranstiderna för nya 9-5:an innebär att om man beställer ett exemplar nu så får man den i slutet på september.
Det är alltså drygt två månaders leveranstid.
Ett stort intryck av provkörningen var att ljudnivån och ljudbruset utifrån är väldigt lågt inne i kupén när man åker.
– Det beror bland annat på att vi har väldigt tjocka fönsterrutor i bilen, sa Saab-experten.
Prismässigt lägger nya 9-5:an under jämförbara bilmodeller från exempelvis Mercedes och BMW.
Men huvudsiktet är inställt på att ta kunder från folk som annars köper Audi A6.
– Det är Audi A6 som är nya 9-5:ans huvudkonkurrent, sa Saab-experten.
Varför ska kunderna välja 9-5:an istället för A6:an?
– För att 9-5:an är mycket snyggare, sa experten.
– Och man får mer utrustning för pengarna.
– Audi tar mer betalt för jämförbar extrautrustning.
Det var på vippen att Saab Automobile skulle gå omkull nyligen.
Men istället köpte Saab Automobile av holländska sportbilstillverkaren Spyker.
Nu ligger det för Saab Automobile stort fokus på att följa den affärsplan som Spyker har utgått ifrån vid sitt köp av Saab.
Det handlar om att uppnå vissa försäljningsvolymer framöver och att ha koll på kostnaderna.
En utmaning för Saab är att få folk att köpa företagets bilar, då det annars kan finnas en oro för det bland kunderna eftersom Saab var så nära att gå omkull.
– Det viktiga nu är
att vi snabbt lyckas bygga upp förtroendet hos både privatpersoner och leasingbolag, säger Saab-experten.
En viktig del i det är att Saab-återförsäljarna garanterar restvärden vid leasingaffärer.
Det innebär att leasetagaren efter tre år kan bli garanterad att få ut 47 procent av bilens nyköpspris.
– Orsaken till att de garantierna kan ges, är att vi tror mycket på det vi gör nu.
Annars har priserna på begagnade Saab-bilar legat väldigt lågt för 1-1,5 år sedan, exempelvis för den gamla 9-5-kombin.
Men sedan dess har priserna på begagnade bilar genererllt snarast stigit på grund av bilbrist.
Saab-experten har själv inte kört den nya 9-5:an jättemycket.
– Jag skulle gärna vilja testa att köra den mer, exempelvis på bana för att testa dess gränser.
Experten har dock åkt med som passagerare då folk från Saabs bilracingförar-grupp Saab Performance Team har kört bilen bland annat i 180 kilometer i timmen i ”velodrom-kurvor” där lutningen i princip är lodrät.
– Första gången jag skulle göra det kändes det lite som att det var något som inte stämde när vi närmade oss velodrom-kurvan.
Har man bara tillräcklig fart i kurvan är det ingen risk för olycka.
Men skulle det värsta inträffa har nya 9-5:an ett särskilt ”rundslagningssystem” om man skulle volta med bilen.
– Då sträcks bilbältena åt och krockgardinerna fälls ned.
– Vi har krockgardiner i baksätet som standard i nya 9-5:an, vilket det inte är hos konkurrenter.
Den nya Saaben är stor, och en fråga är hur det rimmar med miljömedvetandet att den nästan kan tyckas vara lite ”vräkig”.
– Vi försöker utveckla produkter som passar alla, säger Saab-experten.
– Och enligt vår plan så börjar vi med all vår nya teknik i vår ”flaggskepps-modell”.
– Sedan i nästa steg kommer sådant märkas av även i andra bilar från oss vad gäller design och teknik.
Vad gäller Saabs andra modeller så säljs fortfarande den gamla 9-3:an.
En ny version av den är på gång, men det kan dröja ett par år.
Därutöver är den nya Saab-modellen 9-4X på gång under nästa år.
Den ska tillverkas i Mexiko av alla ställen.
Det var ett beslut av tidigare Saab-ägaren GM att alla modeller av den plattformen skulle tillverkas på ett ställe.
9-4X är en så kallad ”cross-over”-modell, det vill säga en lite mindre version av en SUV (Sports Utility Vehicle eller ”stadsjeep”).
Planen är nu att 9-4X ska lanseras i både USA och Europa under 2011.
– 9-4X blir en helt annorlunda bilmodell.
Än så länge är det inte officiellt hur den ser ut.
– Men våra bilhandlare i USA har fått se den.
9-4X är utformad särskilt för att vara lämpad för USA-markanden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.