Det VW-ägda sportbilsmärket visar kraftigt minskade intäkter och förlust för 2009.
Ras för Lamborghini
Mest läst i kategorin
Det är Lamborghini som skriver om fjolårssiffrorna i ett pressmeddelande.
Slutfacit blev att den italienska biltillverkaren minskade antalet sålda bilar med 38 procent till 1.515 i fjol.
Intäkterna minskade med 41 procent till 281 miljoner euro.
Resultatet före skatt blev -35 miljoner euro.
Det kan jämföras med Audi som även släppte fjolårssiffror under tisdagen, och redovisade en volymminskning med 5 procent och en intäktsminskning med 13 procent, men ett resultat före skatt på 1,6 miljarder euro.
Vid bedömningen av år 2009 betonar Lamborghini att 2008 var ett rekordår, och att det under 2009 var kris på bilmarknaderna runt om i världen.
Den globala lågkonjunkturen uppges ha inverkat på alla större marknader, vilket ledde till kraftigt minskad efterfrågan.
Det gällde särskilt Europa och USA där läget till och med försämrades mot slutet av 2009.
Den höga andelen försäljning i USA och den svaga dollarn, inverkade enligt pressmeddelandet väldigt negativt på Lamborghinis ekonomiska utveckling i fjol.
Biltillverkaren anser att efterfrågan alltid bör överstiga utbudet på dyra sportbilar såsom Lamborghini, varför bolaget medvetet sänkte produktionstakten med insikt om hur det skulle inverka på företagets ekonomi.
Bolaget uppger sig trots allt ha god tillgång till kapital för att genomföra sin långsiktiga strategi.
Lamborghini pekar på att man gör fortsatt stora investeringar i nya produkter. Kostnaderna för forskning och utveckling ökade för både nuvarande och framtida modeller.
Trots den kraftigt minskade efterfrågan under 2009, valde biltillverkaren att öka kostnaderna för forskning och utveckling med 32 procent.
Bolaget satsar även på att stärka sitt återförsäljarnät över hela världen, samt på sitt varumärke.
Alla investeringar finansieras enligt pressmeddelandet av Lamborghinis egna medel, det vill säga det är inte Volkswagen som pumpar in kapital till satsningarna.
– Även under ett svårt år som 2009, har vi klarat av att bibehålla rytmen i vår produktutveckling, säger Lamborghinis vd Stephan Winkelmann i pressmeddelandet.
Inför 2010 konstaterar Lamborghini att lågkonjunkturen består, och att detta kommer att kräva ”sträng disciplin” vad gäller investeringar och kostnader, samt anpassning av produktionstakten utifrån efterfrågan.
Samarbetet pågår med de anställdas fackföreningar om flexibilitet i arbetstiderna. Lamborghini har enligt pressmeddelandet infört korttidsvecka för upp till 300 anställda.
Det uppges inte vara uteslutet att korttidsveckan kommer att införas för fler anställda framöver.
Lamborghinis mål är att lansera en ny bilmodell per år.
Senast var det modellen Lamborghini Gallardo LP 570-4 Superleggera som nyss lanserades på bilmässan i Genève.
I och med den är bilmärkets sortiment komplett enligt pressmeddelandet, med de två huvudmodellerna Gallardo och Murciélago som var för sig finns med de tre alternativen fast tak, utan tak, och med extra prestanda.
”Superleggera” betyder ”jättelätt” på italienska, och modellen Gallardo LP 570-4 Superleggera är en extralätt och extrakraftfull modell av standardmodellen Gallardo LP 560-4.
Med en vikt på 1.400 kilo är Gallardo LP 570-4 Superleggera den lättaste Lamborghinin i sortimentet.
Motorn är en 5,2-liters V10:a på 570 hästkrafter. Bilen gör 0-100 kilometer i timmen på 3,4 sekunder, och har en toppfart på 325 kilometer i timmen.
Totalt uppger sig Lamborghini snart ha tillverkat 10.000 Gallardo-bilar, och Murciélago har passerat 4.000 tillverkade bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.