Kontantkortskunder har kunnat glädja sig åt att ha koll på mobilräkningen, men har också fått betala mer per minut än andra mobilanvändare.
Priskrig mellan mobiloperatörer
Mest läst i kategorin
Teleoperatören tre utmanar konkurrenterna och dubblar samtalstiden för samma pris och inför ”månadskort” på mobilen. Budet sockras dessutom med att kontantkortskunderna ringer för samma pris som vanliga abonnenter.
– Det är inte rimligt att mobilanvändare som betalar i förskott ska betala mer än andra, säger Helena Westin, marknadsdirektör för 3 i Norden.
69 procent av alla mobilanvändare har en kontantkortstelefon. Med drygt 100 000 mobilanvändare i Sverige i 3G-nätet är 3 möjligen största operatör på den banan, men samtidigt minst av alla om man räknar med dagens GSM-nät.
En aggressiv prissättning är därför vapnet för att locka kunder, och konkurrenterna har tvingats följa med i priskriget. Mobilanvändarna har strömmat till. Hur många, vill ingen operatör avslöja.
– Jag kan bara säga att det går fortsatt bra, säger Helena Westin.
– Vi är nya och måste naturligtvis försöka tänka nytt och vi tycker att vi går vidare på den linjen. Med dubbla samtalstiden för samma pengar fortsätter vi den linjen, säger Helena Westin.
Varje svensk pratar i genomsnitt 373 minuter i månaden i telefon. Mindre än 100 minuter är mobilsamtal.
TT