Realtid

Porsche 911: Humlan som kan flyga

administrator
administrator
Uppdaterad: 05 okt. 2010Publicerad: 05 okt. 2010

Därför har Porsches klassiska sportbilsmodell 911 bra väghållning trots motorn bakom bakaxeln.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Realtid.se får tag på Porsches Sverigechef Bosse Jansson.

– 911:an har sedan bilen introducerades 1964 alltid haft motorn bak, säger han.

Hur är det möjligt att den kan ha bra väghållning ändå?

– Att ha tyngd över drivhjulen inverkar mycket positivt på att få fäste i acceleration och ger bättre prestanda.

– Och med 46 års ständig utveckling förbättras produkten över tiden.

– Sedan 1999 har man kunnat beställa sin Porsche 911 med PSM (Porsche Stability Management), vilket är ett avancerat anti-sladd system som gör bilen lättkörd även ”på gränsen” av väggreppet.

– Tidigare modeller krävde mer av sina förare vid exempelvis bankörning då vikten bak kunde skapa lastväxel-reaktioner.

Vad betyder ”lastväxel-reaktioner”?

ANNONS

– Att bakdelen av bilen kan svänga ut om man till exempel bromsar vid hög hastighet i en kurva.

Hur mycket väger standardmodellen Porsche 911 Carrera totalt?

– Torrvikten på en 911 Carrera av årsmodell 2011 är 1.415 kilo.

Hur ser viktfördelningen ut på framaxel respektive bakaxel?

– Vår bäst säljande modell 911 Carrera 4S har en viktfördelning på 41 procent över framaxeln och 59 procent över bakaxeln.

Och hur är det för den vanliga 911 Carrera?

– Vanliga Carrera 2 har 38 procent över framaxeln och 62 procent över bakaxeln.

Hur har ändå en sådan någorlunda jämn viktfördelning mellan fram- och bakaxel kunnat uppnås?

ANNONS

– Genom att till exempel konstruera bilen med tanken fram, växellådan framför bakaxeln och kylare fram läggs en hel del av tyngden framåt i bilen

Stämmer det att Porsche monterar in en stor blytyngd på framaxeln för att få balans?

– Nej. Porsche gör istället allt för att reducera vikt i sina 911:or, nu senast med GT2 RS som har sidorutor plus bakruta i ”Lexan” och dessutom en hel del kolfiber i bilen – allt för att optimera vägegenskaper, bränsleförbrukning, och prestanda.

Jansson är just hemkommen från bilmässan i Paris.

Vilka var dina största intryck därifrån?

– Vi visade nya 911 Speedster som till verkas i 356 exemplar varav tyvärr endast två stycken kommer till Sverige.

– Dessutom visade vi en ny version av 911.

– Den heter GTS och har den breda karossen från C4S men med bakhjulsdrift och 408 hästkrafter, GT3-inredning, GT2-trösklar, och svarta fälgar med centrumbult.

ANNONS

Videoklipp med Porsche 911 Speedster:

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]