Därför har Porsches klassiska sportbilsmodell 911 bra väghållning trots motorn bakom bakaxeln.
Porsche 911: Humlan som kan flyga
Mest läst i kategorin
Realtid.se får tag på Porsches Sverigechef Bosse Jansson.
– 911:an har sedan bilen introducerades 1964 alltid haft motorn bak, säger han.
Hur är det möjligt att den kan ha bra väghållning ändå?
– Att ha tyngd över drivhjulen inverkar mycket positivt på att få fäste i acceleration och ger bättre prestanda.
– Och med 46 års ständig utveckling förbättras produkten över tiden.
– Sedan 1999 har man kunnat beställa sin Porsche 911 med PSM (Porsche Stability Management), vilket är ett avancerat anti-sladd system som gör bilen lättkörd även ”på gränsen” av väggreppet.
– Tidigare modeller krävde mer av sina förare vid exempelvis bankörning då vikten bak kunde skapa lastväxel-reaktioner.
Vad betyder ”lastväxel-reaktioner”?
– Att bakdelen av bilen kan svänga ut om man till exempel bromsar vid hög hastighet i en kurva.
Hur mycket väger standardmodellen Porsche 911 Carrera totalt?
– Torrvikten på en 911 Carrera av årsmodell 2011 är 1.415 kilo.
Hur ser viktfördelningen ut på framaxel respektive bakaxel?
– Vår bäst säljande modell 911 Carrera 4S har en viktfördelning på 41 procent över framaxeln och 59 procent över bakaxeln.
Och hur är det för den vanliga 911 Carrera?
– Vanliga Carrera 2 har 38 procent över framaxeln och 62 procent över bakaxeln.
Hur har ändå en sådan någorlunda jämn viktfördelning mellan fram- och bakaxel kunnat uppnås?
– Genom att till exempel konstruera bilen med tanken fram, växellådan framför bakaxeln och kylare fram läggs en hel del av tyngden framåt i bilen
Stämmer det att Porsche monterar in en stor blytyngd på framaxeln för att få balans?
– Nej. Porsche gör istället allt för att reducera vikt i sina 911:or, nu senast med GT2 RS som har sidorutor plus bakruta i ”Lexan” och dessutom en hel del kolfiber i bilen – allt för att optimera vägegenskaper, bränsleförbrukning, och prestanda.
Jansson är just hemkommen från bilmässan i Paris.
Vilka var dina största intryck därifrån?
– Vi visade nya 911 Speedster som till verkas i 356 exemplar varav tyvärr endast två stycken kommer till Sverige.
– Dessutom visade vi en ny version av 911.
– Den heter GTS och har den breda karossen från C4S men med bakhjulsdrift och 408 hästkrafter, GT3-inredning, GT2-trösklar, och svarta fälgar med centrumbult.
Videoklipp med Porsche 911 Speedster:
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.