Börsnoterade plastkoncernen Nolato är baserad i sommarparadiset Torekov i Skåne. Realtid.se har intervjuat vd Hans Porat på plats, och han vill expandera inom plastkomponenter till den medicinska industrin.
Plastkungen i sommarparadiset
Mest läst i kategorin
Vem är du själv?
– Jaha. Jag heter Hans Porat, är 55 år gammal som jag hunnit bli, och har förflutet inom ABB där jag jobbat i 17 år, Trelleborg-koncernen och Gadelius, säger Porat.
(Realtid.se intervjuade i förra veckan BE Groups vd Lars Bergström som också har en lång bakgrund på ABB.)
– Och nu sedan 2,5 år tillbaka är jag här på Nolato, säger Porat.
Hur kom det sig att du hamnade på Nolato?
– Som sagt har jag ett förflutet inom Trelleborg-koncernen som liksom Nolato jobbar med ”polymera” material.
– Sedan kom den här frågan upp.
– Min företrädare som Nolato-vd, Georg Brunstam, känner jag väl.
(Brunstam är numera vd för Hexpol, ett annat börsnoterat företag.)
– Så att när frågan kom upp tyckte vi att det här var ett spännande och intressant jobb.
Och hur har det varit hittills under dina 2,5 år som Nolato-vd?
– Det är ett fantastiskt roligt jobb, så jag stortrivs.
– Vi har ju mycket verksamhet i Asien också, och jag har ju bott 10 år i Asien.
– Så det är väl också ett av skälen till att jag trivs och tycker det är roligt.
Hur många anställda har hela Nolato?
– Vi har totalt närmare 6.000 anställda.
Det är alltså klart mer än de 4.500 i Lindab vars vd David Brodetsky också intervjuades i förra veckan av Realtid.se.
Ändå är Lindab värt 6-6,5 miljarder kronor på börsen, medan Nolato värt knappt 2 miljarder.
Över 70 procent av Nolatos 6.000 medarbetare finns i Asien.
Så ni har tillverkning där borta?
– Oh, ja. Där har vi våra stora tillverkningsenheter.
Var är det exakt?
– I Beijing i Kina, i Shenzen i södra Kina, och sedan har vi precis öppnat upp nu i Indien i Chennai där vi har en liten verksamhet som vi startade i början på det här året.
Nolato har tre affärsområden.
Ett är Nolato Telekom som gör ”mekanikmoduler” till mobiltelefoner.
– Enkelt uttryckt kan du säga att allt vad du ser på en mobiltelefon; det är det som vi tillverkar.
– Det är inte bara i plast, även om plasten ofta är det ”bärande” materialet.
– Men sedan kan det vara aluminium, metall, och det finns givetvis olika typer av beläggningar på plasten för att få ut olika typer av effekter – ”tredimensionella effekter”.
– Sedan är det glas som då ligger över en touchscreen eller en pekskärm.
– Hela den kedjan har vi då och tillverkas av oss.
Nolatos totala intäkter uppgår till cirka 3 miljarder kronor per år, och affärsområdet Nolato Telekom utgör cirka 40 procent av det.
Nolato Medical är ett annat affärsområde.
– Det är då komponenter och subsystem till den medicinska industrin – alltså till ”medicintekniska” produkter , men även produkter relaterade till läkemedelsbolag .
– Det är alltifrån olika typer av produkter för diabetespatienter till CRM och läkemedelsförpackningar såsom burkar och liknande som vi gör där.
Affärsområde Nolato Medical utgör drygt 20 procent av hela Nolatos intäkter.
Nolato Industrial är det tredje affärsområdet som svarar för cirka 30 procent av Nolatos intäkter.
– Det affärsområdet gör industriprodukter till allmänindustri.
– Det kan vara saker till motorsågar, kylskåp, bilindustrin, byggindustrin och liknande.
– Alla våra produkter inom det affärsområdet är alltså i plast eller gummi.
Är det den gemensamma nämnaren; plast- och gummikomponenter?
– Man kan säga att plaster är den gemensamma nämnaren.
– Vi har bara en eller två enheter som jobbar med gummi.
– Så plast, formsprutad plast, är den gemensamma nämnaren.
Med olja som råvara till plast, är ni då känsliga för om oljepriset stiger?
– Nääee…Visst är det så att plast och plastråvara är kopplad till oljepriset.
– Men däremellan ligger det ett antal process-steg.
– Så det styrs nästan mer av vad kapacitetsutnyttjandet är i de mellanliggande stegen.
– Sedan är det också så att våra produkter innehåller mindre plastråvara än de flesta tror.
– Tittar vi på Nolato Telekom så svarar kostnaden för plastråvaran inte mer än för 5 procent av försäljningspriset för våra produkter, inom Nolato Medical någonstans mellan 10-15 procent, och inom Nolato Industri 25-30 prcocent.
Så ni tillför så mycket mervärde med era produkter att själva plasten utgör en så liten del?
– Ja, precis.
– Och sedan är det också så att i vissa kontrakt vi har är det så att om plastpriset eller råvarupriset fluktuerar, så kan vi då föra det vidare till kund – både upp och ned. Så det slår ju åt båda hållen.
Vilka frågor har du drivit under dina 2,5 år som Nolato-vd?
– Jag har ju drivit mycker projekthantering.
– Vi har ju mycket projekt, och ser till exempel att Nolato Medical kommer in mer och mer i de större projekten.
– Så projektkompetens är något jag har drivit, och det har jag ju med mig mycket inte minst från ABB – hur man driver och kör projekt.
– Sedan har vi ju vuxit kraftigt i Asien.
– Och det hade man ju påbörjat redan långt innan jag kom hit.
– Men det är klart; förståelse för Asien och så är ju viktig va.
Vad ser du som de viktigaste utmaningarna för Nolato i framtiden?
– Det är ju olika för olika affärsområden.
– För Nolato Medical har vi nu under ett antal år byggt en teknikplattform.
– Så vår utmaning nu, det är liksom att sprida den geografiskt.
– Så vi tittar på företagsköp för att helt enkelt få ett starkare brofäste i Nordamerika, men vi vill även komma ner i Europa.
– Även om Skandinavien och Norden tillhör Europa, så är många av våra kunder i Centraleuropa och Mellaneuropa, och då vill vi komma ner starkare där.
– Inom Nolato Telekom sker förändringar väldigt snabbt, så där gäller det att vara snabbfotad och hela tiden behålla spetsteknologi, för vi är ju en liten spelare jämfört med många av våra konkurrenter.
– Foxcon är en konkurrent, Flextronics är en konkurrent, och så vidare.
– Så att vi måste ju hela tiden vara den lilla men den som våra kunder tycker är är den bästa på teknologierna.
– Inom Nolato Industri är väl den stora utmaningen att en del av våra kunder lägger produktion utanför Sverige, och hur hanterar vi det?
– För det är huvudsakligen en svensk, eller man kan säga en nordisk verksamhet.
– Vi har också en ganska stor verksamhet i Ungern inom Nolato Industri.
– Men det är klart att om kunderna flyttar – ska vi då flytta med? Eller hur hanterar vi den delen?
– Å andra sidan kommer det en mängd nya företag upp, som blir så att säga mellanstora, och som har produktion i Sverige eller Baltikum.
– Och det gäller ju för oss då att ta marknadsandelar; att attrahera dem.
Har ni några ekonomiska mål som att dubbla omsättningen på fem år eller så?
– Kanske internt, men inget vi ska kommunicera externt.
– Externt har vi ett avkastningsmål; ”ROCE” , vi har ett soliditetsmål, och ett marginalmål.
– Det är de tre målen vi kommunicerar.
– Sedan visar vi också externt och följer väldigt noga kassaflödet, och vi är duktiga på att hantera kassaflöde.
– Vi har alltid varit duktiga på det.
– Och det är ju väldigt viktigt, för vi står ju ofta mellan ganska stora råvarutillverkare som vi köper från, och säljer till stora kunder.
– Så det är otroligt viktigt att vi inte ”hamnar på mellis” där så att säga, utan att vi kan försvara vårt kassaflöde i den processen.
Vilken marginal är det ni siktar på i ert marginalmål?
– Vi har sagt att vi ska ha 7 procent i ebit-marginal (rörelsemarginal) över en konjunkturcykel.
För soliditeten är målet att den ska vara 35 procent, och avkastningen (ROCE) ska som mål ligga på 15 procent.
– Historiskt sett har vi legat över de där målen, även om vi hade en liten dipp 2009.
– Men i övrigt har vi legat över de målen.
Vilka är era kunder inom Nolato Telekom?
– Vi anger inte specifikt vilka andelar av våra intäkter olika kunder har.
– Men vi säger att Sony-Ericsson är en viktig kund för oss, Nokia är en viktig kund – fast på olika komponenter då.
– Vi har även Blackberry-tillverkaren RIM som kund, och Motorola.
– Men det är inte alltid vi har dem som kunder på de stora produkterna, utan vi har även en del andra produkter inom Nolato Telekom såsom skärmningsprodukter och convertingprodukter.
Skärmningsprodukter är så att man exempelvis inte får störningar av elektriska fält; elektromagnetisk strålning mellan de olika komponenterna.
– Huawei är en stor kund till oss där. Ericsson är en stor kund till oss där.
Converting är alltifrån små laminerade tejper som sitter inne i telefonerna, till olika typer av logotyp-komponenter – exempelvis där det står Sony-Ericsson på Sony-Ericssons mobiltelefoner.
Ser ni risker med att ni inte är leverantör åt Apple som har framgångar med sin iPhone?
– Det är rätt att vi inte har dem som kund.
– Apple har ju gett Foxcon i uppdrag att tillverka hela iPhone-produkten.
– Det som har hänt är ju att iPhone har kommit in med ett helt nytt affärskoncept och ett helt nytt ”tänk”.
– Man ser ju att det har ändrat hela telekombranschen.
– Vi på Nolato Telekom är ju duktiga på glas eller plast som skyddar touchscreens och så vidare.
– Vi ser också att när den typen av koncept eller telefon kommer upp där ena sidan i princip bara är en touchscreen, så lägger man mer vikt vid den resterande delen av den mekaniska enheten för att differentiera sig från konkurreterna.
– Så att där ökar ”value added”.
– Jag var lite inne på att det gäller att vara snabbfotad inom Nolato Telekom.
– Det gäller att anpassa sig, och se till att man har konkurrenskraftig produktion och så mycket rörliga kostnader som möjligt.
– Det är ett av skälen till att hela den verksamheten hos oss ligger i Asien.
Har ni gjort något försök att komma in som leverantör till iPhone?
– Nej.
Det är ingen mening att försöka?
– Nej, alltså…Vi har någon liten komponent i iPhone som vi säljer till Foxcon som gör iPhone, men det är bara en enstaka komponent.
– Men det är klart – vi har inget emot att få leverera till dem.
– Det skulle vi gärna göra.
– Men då går det via Foxcon.
– De integrerar allt och gör hela iPhone-telefonen färdig.
Hur pass välskött anser du Nolato-koncernen är?
– Det måste jag säga – och det är inget jag tar åt mig äran för, utan är tack vare mina företrädare: Nolato har alltid varit ett väldigt välskött företag.
– Så har det alltid varit.
– Vi har något som vi kallar för Nolatos ”grundbultar” som handlar om hur man ska arbeta och att det ska vara ordning och reda, rent och snyggt. Titta så fint skrivbord jag har!
– Även produktionsenheterna ska vara i ordning och rena och snygga, och givetvis då även böcker och finansiella uppställningar och tal ska det vara ordning och reda i.
– Så jag måste säga att jag tycker att Nolato är mycket välskött, och vi kan ägna en stor del – egentligen all ledningens kraft och tid åt att jobba offensivt, absolut.
Vad ser du som de största möjligheterna för aktieinvesterare med Nolato?
– Vi har ju sagt att det inom Nolato Telekom är teknologisatsningar vi jobbar med.
– Inom Nolato Medical vill vi göra företagsköp och öka volymerna så att det affärsområdet totalt sett blir en större del av koncernen.
– Och det drivs ju av att det är stabilare volymer och bättre marginaler än för annan formsprutning.
– Och du kan automatisera mer, av den enkla anledning att produkterna lever längre.
– Det är det som är problemet för Nolato Telekom och ett av skälen till att den verksamheten ligger i Asien, att det sker så snabba växlingar att du fortfarande tjänar på att göra mycket manuellt.
– Annars dröjer det inte längre än att du har programmerat klart robotarna och så är en viss produkts livscykel slut och det är dags för nästa produkt.
– Så en stor satsning på Nolato Medical-delen; det är det vi jobbar med.
– Det betyder inte att de andra två affärsområdena inte ska växa och utvecklas väl, men specifikt är vår strategi att öka affärsområde Medicals andel av koncernen.
Vad har du för vision om hur Nolato kommer att se ut om 5-10 år? Då kanske inte du jobbar kvar här?
– Jag sa ju att jag var 55 år, så då är jag väl pensionerad. I alla fall om 10 år.
Men det är kanske du som redan nu måste börja lägga grunden för hur Nolato ska se ut om 5-10 år? Har du någon vision för det?
– Vi vill växa stabilt.
– Vi vill inte gå in i några stora, riskfyllda företagsköp eller liknande.
– Vi vill dels se till att vi är ett välskött företag, att vi kan ge aktieutdelning varje år till våra aktieägare, och sedan strukturerat bygga på.
– Så vi kommer liksom inte hoppa in i några riskfyllda äventyr.
– Det ska vi försöka undvika.
Huvudägare i Nolato är familjen Jorlén.
– Det är egentligen de två grundarfamiljerna Jorlén och Boström.
– Och sedan har du familjen Paulsson som ligger bakom Peab.
– Det är de tre stora ägarna.
– De har kring 10 procent var av kapitalet, men en större andel av rösterna.
– Därutöver är det olika typer av institutioner bland övriga större aktieägare.
Har ni någonsin kontaktats av någon som vill köpa hela Nolato?
– Det finns ju alltid olika typer av bolag som är intresserade av att antingen titta på helheten eller titta på delar av ett bolag som Nolato.
– Och det är väl så att så länge vi i ledningen kan presentera alternativ för aktieägarna, de stora aktieägarna och styrelsen som de bedömer är bättre än att låta sig köpas, så får vi ha vår frihet.
– Och kan vi inte det, så får vi inte ha den va.
– Så det är så enkelt som så.
Offentliggör ni alltid om ni får något bud eller någon propå från någon som vill köpa hela Nolato?
– I så fall blir det ju en diskussion i styrelsen.
– Det beror ju helt på allvaret i ett sådant bud och hur det ser ut.
– Vi har ju också en informationsplikt enligt alla regler som finns på börsen, och vi följer ju dem.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.