Krönika av Peter Zackariasson.
Personlig marknadsföring i spel
Mest läst i kategorin
Det finns idag en relativt väletablerad svart marknad för att sälja virtuella varor och tjänster i spel. Precis som andra marknader så använder de sig av olika kanaler för att göra reklam för sig. Tidigare har detta varit i form av spam, inte som e-post utan som textrader inuti spelens chat. Men precis som andra marknader så utvecklas kanalerna att nå kunder, från massreklam till individuell reklam.
– Hej, var det någon som viskade till mig. Ett okänt namn och en karaktär som bara var level 1.
I och med att folk man känner i World of Warcraft startar nya karaktärer ibland så antog jag att detta var någon jag kände.
– Hej, hur står det till?, svarade jag. Kanske det var han i London som hade tröttnat på sin paladin och startat en ny? Nåväl, det skulle väl visa sig.
– Bra tack. Hur går det för dig? Var svaret jag fick.
Till saken hör nu att den karaktär som jag spelade var en präst vid nivå 65, av 70. Det innebär att jag inom kort skulle nå högsta nivå och all tid som jag tidigare lagt ner på att samla erfarenhetspoäng skulle vara förbi. Den skulle istället ersättas med ett samlande av bra utrustning. Men de där sista nivåerna är alltid de segaste, när man är så nära. Sanning och säga så var jag relativt trött på alla uppdrag och allt springande, jag ville bara till 70 och in i de mörkaste grottorna.
– Bara bra, svarade jag för att hålla uppe kallpratet till jag fått redan på vem det var jag pratade med.
– Vill du att jag ska hjälpa dig att nå högsta nivån? Ett erbjudande som man i och för sig skulle kunna få från en vän som hjälper till att genomföra uppdrag. Men i och med att jag inte visste vem det var så framstod det som ett egendomligt erbjudande.
– Vadå då? Tror du inte att jag klarar det själv eller? En sådan fråga förtjänade lite spydigheter då det ligger en stolthet i vad man byggt av sin karaktär i form av utrustning och nivå.
– Vi har gjort det förut och har stor erfarenhet.
Nu började det bli intressant. ”Vi”, vilka var dessa vi han pratade om?
– Vilka vi menar du?, frågade jag.
– Jag jobbar för en professionell organisation som hjälper personer att ta deras karaktärer till högsta nivån.
Nu insåg jag att den jag pratade med var en av de mytomspunna fabriksarbetarna på en spelfabrik. Vilket tillfälle tänkte jag! Men inte för att ta min karaktär till en högre nivå, det klarade jag själv. Men att få lite inside information vad dom gjorde.
– Oj då! Det låter intressant. Hur många är ni?, frågade jag.
I de flesta fall tror jag att man hade anmält detta till GM nu, en Game Master som fungerar som kundtjänst hos utvecklaren Blizzard.
– Vi är ungefär 40 personer som hjälper till att ta karaktärer till högre nivå och samla guld. Så, är du intresserad?
– Vart sitter ni?, fortsatte jag.
– Singapore, svarade han.
– Det är ju en jättefin stad! Orchid Road är trevlig. Jag har själv varit där. Nu gällde det att skapa något slags förtroende för att sedan kunna dra in fångsten.
– Så, är du intresserad?, fortsatte han.
– Jag är jätteintresserad i vad ni gör. Skulle vi kunna prata om det?
– Så du är inte intresserad av våra tjänster?
– Jag är intresserad av vad du gör. Vid denna tidpunkt funderade jag faktiskt på att köpa hans tjänst om han kunde ge mig lite information om hans professionella organisation.
– Ok, hejdå.
Ingen intervju, ingen information om vad dom gjorde. Synd. Det hade annars varit otroligt intressant, och kanske en intressant krönika. Så jag anmälde karaktären till Blizzard istället som en liten hämnd.
Vi är alla vana vid att konstant bli bombarderade med reklam: på TV, ute på stan, på sms, telefonsamtal – så vad är det som skulle göra den virtuella världen annorlunda? Så länge som det finns potentiella köpare så finns det alltid ett behov av att finna dessa.
Att gå från massmarknadsföring är något som kabelteve- och telefonoperatörer har anammat. Nu får man inte bara ett mail som gått till tusentals fler personer, eller ett brev i lådan med ett erbjudande man inte ska kunna motstå. Nej, nu ringer de hem och frågar efter dig personligen!
– Peter, vem är Sara?, frågade min fru härom dagen.
Nej, det var ingen jag försökte hålla hemlig. Det var försäljare från Comhem som försökte sälja ett paket med sportkanaler till mig. Personlig reklam ska få dig att känna dig speciell. Samma meddelande går inte till flera personer, nu koncentrerar de sig bara på dig!
Jag vet inte om det är någon på spelfabriken som läst marknadsföring nyligen, men de är inne på helt rätt spår. Massmarknadsföring är så ute, personlig marknadsföring är inne!
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.