Realtid

Personen i fokus på IQube i Göteborg

administrator
administrator
Uppdaterad: 21 sep. 2007Publicerad: 21 sep. 2007

Konceptet är att se till personliga egenskaper hos entreprenören istället för att fokusera på affärsidén.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I det nya centrumet för entreprenörer vid Chalmers Teknikpark i Göteborg som öppnade i dag, ska ett 50-tal tillväxtföretag få plats. Redan har ett tiotal företag flyttat in. Inriktningen på dessa bolag är en blandad kompott: It, management, bokföring och säljbolag.

–Målsättningen är att ha olika branscher för att skapa en dynamik och att man ska kunna utbyta kontakter och erfarenheter sinsemellan, säger Patrik Wigton som själv har satsat några miljoner i projektet.

–Vi försöker hålla utgifterna nere, har kostnadseffektiva lokaler och entreprenörerna betalar till ett självkostnadspris.

På nya IQube i Göteborg ser man mer till person än till företagsidé. Det viktigaste är att personen har det rätta drivet, ambitionen och viljan – än att själva affärsidén är klockren.

– Det är svårt att avgöra vilka idéer som är geniala från början. Ta exemplet med stavarna där entreprenören säger: jag ska sälja in stavar till damer som vill promenera. Få trodde ju på denna idé från start, men tack vare envisa entreprenörer som jobbat hårt har stavarna blivit en försäljningsframgång.

IQube välkomnar också en blandad åldersgrupp och idag sträcker sig åldersspannet från 22 till 60 år. Av de företagare som är på plats i dag är en fjärdedel kvinnor.

Företagen har en startsträcka på mellan 12 och 18 månader på sig för att visa vad de går för innan de uppvaktar riskkapitalbolagen.

– Felet som många entreprenörer gör är att de går ut för tidigt till riskkapitalbolag.

ANNONS

IQube går efter modellen att först gå ut på marknaden för att se om det finns folk som är beredda att köpa produkten. I ett andra steg vänder de sig till riskkapitalisterna.

–Detta är en fördel för alla parter: Mindre risk för investeraren, det ökar värdet på bolaget och företagaren är fortsatt huvudägare. Men vi tar gärna in riskkapital när vi ser att vi har ett koncept som fungerar.

Innan det är fullt på de 1.400 kvadratmeterna finns det plats för ytterligare ett 40-tal företag. 110–120 personer kommer då att vara verksamma här för att så småningom stå på egna ben.

Mellan 3 och 10 år har företagaren på sig att bygga upp verksamheten inom IQube. Det är bara någon procent som inte lyckas klara sig.

–Vår ambition är att alla företag ska överleva för att bli lönsamma bolag med ett tiotal anställda.

Patrik Wigton har en bakgrund som marknadschef och försäljningschef på Jobline och Monster. Han har också drivit ett managementbolag Everest Consulting och var med och startade e-handelsföretaget Jetshop.

Maj Staberg

[email protected]

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS