Realtid

Outsourcing osäker strategi

administrator
administrator
Uppdaterad: 29 aug. 2005Publicerad: 29 aug. 2005

Nästan 60 procent av projekt som lagts ut på entreprenad misslyckas. Skälet är dåliga relationer mellan parterna i projektet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Trading Direkt

Asmodee sätter spelmarknaden i fokus på börsen

07 feb. 2025

Det visar en studie gjord av det internationella konsultföretaget Compass Consulting. Studien är baserad på data från företagets globala databas där erfarenheter från mer än 8.000 kundprojekt i 32 olika länder finns lagrade.

Att lägga ut olika verksamheter inom ett företag på andra operatörer, gärna utomlands och i låglöneländer, är en trend på frammarsch. I våras visade till exempel Svenskt Näringslivs rekryteringsenkät att nästan vart femte svenskt företag överväger att flytta produktion utomlands de närmaste fem åren.

Enligt Compass Consultings genomgång av outsourcingprojekt rörande IT- och affärsprocesser som verkligen genomförts är man missnöjd med utfallet i 58 procent av fallen.

Oftast är det de relationer och affärsförbindelser som kommer till genom outsourcingkontrakten som är en besvikelse och som gör att man anser projekten mer eller mindre misslyckade. 80 procent av de uteblivna framgångarna beror på dålig ledning och den vinst man hoppats på genom att lägga ut verksamheten minskade med hela 75 procent.

Resultatet av missnöjet blir ofta en stenhård fokusering på pris.

”Att skapa goda relationer och affärsförbindelser är upp till alla parter. Men mjuka abstrakta frågor förbises alltför ofta i outsourcings- och förhandlingssituationer”, konstaterar Anders Edlund, seniorkonsult på Compass Consulting.

Hans tips till företag som lägger ut verksamhet på andra är att följa upp kontrakten regelbundet, inte bara när det gäller pris och kostnader, utan också av hur relationen fungerar.

TT

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS