Sponsringen bakom OS 2008 väntas slå alla rekord i omsättning. Bara Adidas betalar mer än 100 miljoner dollar.
OS-sponsring gräddfil till Kinamarknad

Mest läst i kategorin

De investerade pengarna beräknas bli en snabbväg till den jättelika kinamarknaden.
Tidigare tävlingar som i Australien och Grekland var betydligt mindre marknader att slå sig in på.
Den amerikanska hälsovårdsjätten Johnson & Johnson, är för första gången med och sponsrar de olympiska spelen som global partner. Därmed har bolaget rättigheten att använda den olympiska loggan över hela världen.
Owen Rankin på Johnson & Johnson bekräftar att man har lockats av storleken på Kinamarknaden.
– Det är rätt tid att gå in i Kina nu, säger han till Herald Tribune.
Totalt har 12 sponsorer fått rättigheten att använda den olympiska logotypen globalt, och 11 sponsorer har rätt att använda den i Kina.
Medan den tyska sportskotillverkaren Adidas betalar en jättesumma för att kunna använda den olympiska loggan i Kina, har andra bolag gjort det på sitt sätt.
Den franska it-jätten betalar till exempel genom en kombination av kontanter och it-lösningar till OS.
Andra stora sponsorer är Coca-Cola, Microsoft och Kodak.
Adidas rival Nike går däremot mot strömmen och avstår från att tillhöra den officiella sponsorskaran, enligt Herald Tribune.
– Officiellt sponsorskap är till för annonsörer. När spelen börjar, kommer ni istället se friidrottarna tävla och vinna i Nikes produkter.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.