Realtid

OS-sponsring gräddfil till Kinamarknad

administrator
administrator
Uppdaterad: 18 feb. 2008Publicerad: 18 feb. 2008

Sponsringen bakom OS 2008 väntas slå alla rekord i omsättning. Bara Adidas betalar mer än 100 miljoner dollar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Trading Direkt

Börsuppgång efter Trumps mjukare ton – Saab får köprekommendation

14 feb. 2025
Spela klippet
Börs & finans

Nibe överraskar medan Tietoevry tyngs av miljardnedskrivning

14 feb. 2025

De investerade pengarna beräknas bli en snabbväg till den jättelika kinamarknaden.

Tidigare tävlingar som i Australien och Grekland var betydligt mindre marknader att slå sig in på.

Den amerikanska hälsovårdsjätten Johnson & Johnson, är för första gången med och sponsrar de olympiska spelen som global partner. Därmed har bolaget rättigheten att använda den olympiska loggan över hela världen.

Owen Rankin på Johnson & Johnson bekräftar att man har lockats av storleken på Kinamarknaden.

– Det är rätt tid att gå in i Kina nu, säger han till Herald Tribune.

Totalt har 12 sponsorer fått rättigheten att använda den olympiska logotypen globalt, och 11 sponsorer har rätt att använda den i Kina.

Medan den tyska sportskotillverkaren Adidas betalar en jättesumma för att kunna använda den olympiska loggan i Kina, har andra bolag gjort det på sitt sätt.

Den franska it-jätten betalar till exempel genom en kombination av kontanter och it-lösningar till OS.

ANNONS

Andra stora sponsorer är Coca-Cola, Microsoft och Kodak.

Adidas rival Nike går däremot mot strömmen och avstår från att tillhöra den officiella sponsorskaran, enligt Herald Tribune.

– Officiellt sponsorskap är till för annonsörer. När spelen börjar, kommer ni istället se friidrottarna tävla och vinna i Nikes produkter.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS