För första gången sedan 2001 har annonsutgifterna i USA minskat två kvartal på raken. Senaste gången det hände följde lågkonjunktur.
Orolig bransch tecken på lågkonjunktur
Mest läst i kategorin
Amerikanska bolag köpte reklam för nästan 500 miljarder kronor under första halvan av 2007. Det är 0,3 procent mindre än för motsvarande period förra året, enligt en undersökning av TNS Media.
Det är första gången sedan 2001 som reklamutgifterna faller två kvartal i rad. Även om siffran är långt lägre än 2001, då annonsutgifterna sjönk med 10 procent, brukar detta vara en varningsignal för stundande lågkonjunktur.
– På grund av osäkerheten kring den kortsiktiga ekonomiska tillväxten och konsumtionen förväntar vi oss att de totala annonsutgifterna fortsätter att möta utmaningar under årets andra hälft, säger TNS:s vd Steven Fredericks i ett pressmeddelande.
Internetreklam går dock framåt. Totalt ökade utgifterna med 17,7 procent jämfört med det första halvåret 2006. Tv, radio, dagstidningar och delar av magasinbranschen backar dock.
Absolut sämst går det för branschtidningar, som backade 7,2 procent.
Av alla reklampengar satsas fortfarande endast 7,6 procent på internetreklam. Nationell tv-reklam fortsätter att dominera – hit går mer än en tredjedel av annonsutgifterna.
TNS rapport kommer samtidigt som en enkätundersökning från tidningen Wall Street Journal visar att tre fjärdedelar av de 52 analytiker som tillfrågats tror att risken för recession ligger på över 30 procent.
Elva av dem spår att risken är så stor som 50 procent.