Den förestående USA-lanseringen kan bli det lyft Koenigsegg behöver för att fylla på den nästan tomma kassan. Företagets återförsäljare i USA väntar ivrigt på den första bilen, som enligt Ben Nef på "Exotic Cars at Caesars Palace" i Las Vegas utlovats till slutet på september.
"Om jag haft ett visningsex skulle jag ha sålt 50 bilar"

Mest läst i kategorin
NEW YORK Koenigsegg är knappast något hushållsnamn i USA, men det surrar hett om den svenska biltillverkaren på webbsajter för motorentusiaster. Bilen lovordades nyligen i en BBC-serie som sändes i USA. Den har också uppmärksammats av TV-kanalen ABC och affärstidningen Forbes.
– Jag har tagit upp beställningar i över ett år nu. Om jag bara hade haft ett exemplar att visa upp skulle jag ha sålt femtio stycken, säger Ben Nef. Intresset är
väldigt stort, men det är jättesvårt att sälja en bil som kostar en miljon dollar om man inte har något att visa upp för kunderna.
Den Exotic Cars at Ceasars Palace är den enda firman som kan sälja Koenigsegg i USA. De har utlovats totalt fyra exemplar innan årets slut. Det är bara modellen CCX det handlar om och baspriset för den är 930.000 dollar. De bedydligt lägre prisuppgifter som figurerat i bland annat Forbes magasin är enligt Ben Nef obsoleta. Koenigsegg har lagt in fler komponenter som standard, plus att det nya priset speglar dollarns försvagning mot euron.
– Kunderna finns överallt. Vi har en i Texas, Arizona, Kalifornien och många andra platser. Det brukade bara vara inbitna bilentusiaster som kände till Koenigsegg, men nu är det mer vanliga samlare och folk som bara vill ha dem.
– Så fort vi får ett par av dessa bilar ute på gatorna kommer intresset att explodera, säger han. Vi får massvis med förfrågningar om bilen via vår webbsajt.
Tror du att företagets ekonomiska läge kan bli ett problem?
– Nej, inte alls! Koenigseggs säljchef var här och han har fullt förtroende för företaget. De har en del problem, men när de väl fixat det och kan öka produktionen lite så kommer det att lösa sig. De tillverkar en felfri bil.
Den första Koenigsegg-bilen som levereras denna månad är redan såld, men ägaren har gått med på att låta bilen sitta i Exotic Cars ”showroom” ett tag åtminstone.
– Koenigsegg bygger bara 20 bilar per år och jag skulle lätt kunna sälja dem här i USA, men vi får bara några få.
Svårtillgängligheten är ett problem för återförsäljaren, men det bidrar också till den exklusivitet som kunderna är ute efter.
– Det tillverkades bara 399 Ferrari Enzo och det är en ”hot ticket,” säger Ben Nef. Det kommer att bli samma sak med Koenigsegg. Vi kommer att ha 8-12 bilar ute i slutet av nästa år, så du kommer att få betala för att att få en.