De etablerade telekombolagen från Europa har ett tag haft fritt spelrum på marknader i Europas närhet som Mellanöstern och Nordafrika. Nu stöter de på patrull när arabiska uppstickare med oljedollar på fickan ger sig in i leken.
Oljepengar på telekommarknaden

Mest läst i kategorin

Telia-Soneras misslyckade affär med turkiska Turkcell är bara ett i raden av exempel där de europeiska telekombolagen mött oväntad konkurrens i Europas närområden. Då var det ryska Alfa-gruppen som satte käppar i hjulet.
Bolag som Oger Telecom från Saudiarabien, Baharain Telecom och Emirates Telecommunication Corporation är några av de nya telekombolag som satsar stort utanför sina egna lokala marknader, och därmed konkurrerar med de europeiska bolagens expansionsmöjligheter, rapporterar Finacial Times
Telekombolgen från Mellanöstern har dessutom något som de europeiska drakarna inte har – oljemiljarder i ryggsäcken.
– De europeiska bolagens jakt på tillväxt har tvingat dem att söka sig till ”emerging markets”. De har dock gång på gång fått se sig utkonkurrerade av de nya bolagen från regionen, säger Paulo Pereira, chef för Morgan Stanleys M&A-avdelning i Europa till Financial Times.
De europeiska bolagen är inte villiga att betala några överpriser, något som enligt Paula Pereira Mellanösternbolagen inte verkar ha några som helst problem med.
– Förra året bjöd Etisalat från Förenade Arabemiraten dubbelt så mycket för en GSM-licens i Saudiarabien som Vodafone, säger Sean Carney, från HSBC, till Financial Times.
Förra månaden bjöd saudiska Oger över ett europeisk bolag i kampen om en 55-procentig andel i turkiska Turk Telekom.
Den tunisiska regeringen ämnar nu sälja ut 35 procent i Tunisie Telecom. Förutom flera stora europeiska bolag som France Telecom och Telefonica har Egyptiska Orascom och Mobile Telecommunicaion Company från Kuwait meddelat att det kommer blanda sig i striden.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.