Sommaren är här. Realtid.se och TT avslöjar att glass och öl säljer.
Öl och glass går som smör
Mest läst i kategorin
Solen skiner från en klarblå himmel och kvicksilvret i termometern går som gårdagsbörsen (kraftigt upp).
Då ökar glassförsäljningen. Enligt TT ”fullkomligt exploderade försäljningen under andra halvan av juni” efter en trög vår.
– Vi har haft en försäljningsökning med 20 procent under bara juni för Sia Glass, säger Rolf Frid, vd för bolaget till TT:s reporter CG Ström.
– Vi har kört med treskift sju dagar i veckan under sex veckor. Det handlar framför allt om den kraftiga efterfrågan på pinnglassar.
Och värmen väntas enligt SMHI:s senaste prognoser hålla i sig ett bra tag till.
– Även vår personal måste kunna få ta semester så vi börjar snart dra ner på produktionen. Det kan innebär att det blir brist på vissa glassorter om det här fantastiska vädret håller i sig i sommar, säger Rolf Frid.
Under de senaste åren har glasskonsumtion gått ner lite. Konkurrensen från exempelvis godis, tårtor och läsk har ökat rejält. Försäljningen har pendlat mellan 11,5 och 12,5 liter per person och väntas i år landa på drygt 11 liter.
– I mitten av 1990-talet låg vi på 14,5 liter, säger Rolf Frid.
– Trenden från förra året står sig. Folk vill ha äkta vara och det ska vara rena smaker som exempelvis blåbär, jordgubbe och hallon. Och andelen vanilj i glassarna har minskat år från år. Det finns en stor efterfrågan på fler smaker så experimentlustan i glassbranschen är numera stor.
Han hävdar att den ekologiska trenden står sig i glass-Sverige. Sia Glass har drygt två tredjedelar av den marknaden.
Konkurrenten Triumfglass har haft det lite tuffare. Bolaget bytte ägare i vintras. Norska ägarna till Diplom Is sålde tillbaka bolaget till de gamla ägarna, familjen Müntzing i Göteborg med omnejd.
– Bolaget gjorde en förlust förra året och ägarbytet och det dåliga vädret i maj och juni innebär att vi ligger lite efter i försäljningen. Men juni var en fantastiskt bra månad och juli ser mycket bra ut, säger Felix Müntzing, 23-årig affärsområdesansvarig på Triumfglass.
Efter storspelaren GB med en marknadsandel på 50 procent kommer Sia Glass, Hemglass (som sedan 2002 ägs av Nestlé via danska Hjem-Is) och Triumfglass. Resten står de stora livsmedelskedjornas egna varumärken för.
– Men vi ser också allt fler lokala tillverkare som vill vara med i glassmatchen. Även om det handlar om små volymer är det kul med lite variation på glassmarknaden, säger Rolf Frid.
Bäst som TT rapporterar om glassar skickar Spendrups ut en kommuniké om att deras öl Norrlands Guld plockar marknadsandelar, om än på en vikande marknad för 3,5-procentig öl.
Rubrik, med fin anspelning på sommaren: ”Högtrycker smittar av sig – Spendrups skördar framgångar”.
TT (CG Ström)/Realtid.se (Martin Lindgren)
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.