Bankens företrädare pratar om regleringar och investerarnas behov av mer datainformation och administration.
Ökat databehov leder till utmaningar

Institutionella investerare har blivit mycket mer sofistikerade i hur de investerar och vilken rapportering de kräver de senaste fem åren. Detta är något som ställer stora krav på både dem och de externa bolag som ansvarar för den administrativa delen, all datainsamling samt rapportering, inte minst eftersom pensionsfonderna börjat titta allt mer på alternativa tillgångsklasser.
Det säger Penelope Biggs och Belinda Burgess, vice president och chef för institutioner i EMEA respektive Nordenchef på finanskoncernen Northern Trust i en intervju med Realtid.se. I Sverige är Northern Trust bland annat känt som depåbank åt Andra-, Tredje- och Fjärde AP-fonden.
– Data och dataaggregering var viktigt även tidigare men det vi ser nu är att institutionerna vi arbetar med tidigare hade färre förvaltare och väldigt enkla portföljer. Att få tillgång till data var mycket enklare men eftersom de blivit mycket mer sofistikerade och anlitat fler externa förvaltare har det blivit mycket viktigare att få all data samlat på en plats och mer överskådligt, säger Penelope Biggs.
Kraven på ökad transparens ändrar även förutsättningarna för bolag som Northern Trust. Från arbete som vanlig depåbank utökas ansvarsområdet till att täcka hela den administrativa datakedjan.
Teknologi blir därför betydligt viktigare, menar Nordenchefen Burgess.
– Med större behov från kunderna på så kallad intradagsdata, mer information flera gånger under dagen, betyder det att det ställs större krav på automatisering och även mer avancerad teknologi för att kunna leverera det. Nu är informationen även mer skräddarsydd beroende på kund. Det finns även ett växande intresse för mer alternativa tillgångsklasser och finansiella instrument, vilket ökar investerarnas kunskap och därmed ställs högre krav på informationen de får från oss, säger Burgess.
Ökade krav på data och clearing när det gäller derivathandel är ett exempel som lyfts fram. Ett annat är alla de detaljer som institutioner behöver krings Solvens II-rapportering.
Enligt Northern Trust är det inte bara en sak som ligger bakom behoven av större transparens utan det är en blandning av nya tillgångsklasser, nya regleringar och finanskrisen som samlat gett upphov till det.
Ett resultat av allt detta är ökade kostnader men det är inte bara kunder som pensionsfonder som upplever det.
– Det gäller alla. Kunderna måste betala oss mer men vi måste i vår tur betala mer till alla som sitter på datan och informationen. Alla i kedjan behöver mer information för att få helhetsbilden. Det ökar kostnaden men skyddar investerarna så det är för en bra sak, säger Biggs.
På frågan om vilka regleringar som väntas leda till störst utmaningar för institutioner framöver nämns bland annat UCITS V och MiFID II.
Northern Trust har haft närvaro i Norden sedan 2009 och sedan dess ökat tillgångarna under förvaltning med 40 procent, antingen genom nya kunder eller genom befintliga som utökat sina mandat.
– Den lokala närvaron gör stor skillnad, avslutar Burgess.
I somras förnyade AP3 sitt depåbanksmandat med Northern Trust medan AP2 blev ny kund. Buffertfonderna gjorde en gemensam upphandling som aviserades under första kvartalet 2014.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.