Ett 50-tal annonser och kampanjer fälldes av Näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam under 2007.
Ökat antal reklamfällningar
Mest läst i kategorin
En bild av en man iförd jaktklädsel och en kvinna i svart behå med undertexten ”storleken har betydelse”.Reklam för kikarsikten men också ett exempel på reklam som är könsdiskriminerande och som fällts av ERK.
Ett 50-tal annonser och kampanjer fälldes av Näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam (ERK) under 2007 mot 36 året före.
Antalet ärenden som nämnden behandlat under året minskade dock till 180 mot 220 året innan. Antalet anmälare var i stort sett konstant på 320.
– Det är fortfarande den objektifierande reklamen som står för flertalet av fällningarna, säger rådets sekreterare Jan Fager.
Det betyder i klartext reklam som har lättklädda damer som blickfång trots att varan som marknadsförs varken handlar om underkläder eller vänder sig till just damer – tvärtom i de flesta fall.
Fjolårets mest uppmärksammade reklamkampanj med flest anmälare var dock Burger Kings reklamfilmer om män som föredrar hamburgare framför sallader.
– Den friades dock av rådet. Annars har det inte varit några särskilda kioskvältare under året, säger Fager.
Fager anser att branschen bättrat sig och att de riktigt plumpa reklamkampanjerna blivit allt mer sällsynta.
– Det har väl med mognad att göra. Dessutom finns allt fler kvinnor ute på företagen och kvinnor är i dag en lika stor målgrupp som män för många företag.
– Det vore rätt klantigt att göra reklam som stöter bort dem, konstaterar Fager.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.