Klädföretaget Odd Molly arrangerar en stor rea-utförsäljning för att bli av med sina säljkollektioner.
Odd Molly tvingas till jätterea

Mest läst i kategorin
– Detta är inget anmärkningsvärt utan något som vi brukar försöka göra regelbundet. Annars vet vi inte vad vi skulle göra av säljkollektionerna, säger Jenny Spångberg som är pr-chef för Odd Molly i Sverige.
– Det här är absolut inget svaghetstecken för Odd Molly. Andra klädföretag som Peak Performance och Acne brukar göra precis samma sak, understryker bolagets vd Christina Tillman från Österrike där hon är på skidsemester.
– Det är anmärkningsvärt med rubrikvalet att vi tvingas till jätterea, då den som är det minsta påläst om klädbranschen vet att de flesta klädbolag säljer ut sina säljkollektioner. Vi har gjort detta från första säsongen på Odd Molly och det är således ingen nyhet, säger hon.
Kläderna kommer att säljas för halva ordinarie pris under utförsäljningen. Odd Mollys säljkollektioner är de kläder som Odd Mollys 16 agenter i olika länder visar upp när de besöker de butiker som är återförsäljare av Odd Mollys kläder. Det är omfattande volymer. Det handlar om 17 upplagor av höst- och vinterkollektionen 2007 med 250-300 plagg per upplaga.
Odd Molly brukar arrangera liknande utförsäljningar två gånger per år, en gång för höst- och vinter-kollektionen, och en gång för vår- och sommarkollektionen.
Till mångas förtret är det inga kläder från vår- och sommarkollektionen 2008 i den här utförsäljningen. De flesta kläderna i säljkollektionerna är endast i Odd Mollys storlek 1, vilket motsvarar ”small”.
Tillman erkänner dock att det inte bara är säljkollektionerna som kommer att säljas under utförsäljningen. Det kommer även finnas en del andra kläder i flera storlekar. Men det uppges definitivt inte vara frågan om ”överskottslager” av kläder som Odd Molly inte kunnat sälja vidare till butiker.
– Det kan vara extrakläder som fabriken skickat med utöver ordinarie leverans, eller kläder från någon butik som inte kunnat betala sin faktura, säger hon.
Odd Mollys kläder behövs normalt inte reas ut, varför det finns risk för slagsmål mellan damerna när utförsäljningen inleds i nästa vecka.
– Det brukar inte behövas rea-utförsäljningar av våra kläder, säger Spångberg och pekar på att de butiker som säljer Odd Mollys kläder normalt säljer 80-90 procent av de Odd Molly-kläder de köper in, jämfört med 60-70 procents ”genomförsäljning” för andra klädmärken.
Odd Mollys kläder har varit så eftertraktade att priset ibland legat högre på andrahandsmarknaden via till exempel Blocket, än när de köps i butik.
– Jag har hört att det har förekommit, säger Spångberg.
Odd Mollys utförsäljning av säljkollektionerna inleds klockan 8 på morgonen nästa fredag 14 mars, i den lokal på S:t Paulsgatan 29 i Stockholm som Odd Molly hyrt för ändamålet i det så kallade ”Tvålpalatset”. Klädföretaget Filippa K brukar sedan tidigare ha klädutförsäljningar i Tvålpalatset två gånger per år. Odd Mollys utförsäljning kommer att pågå till och med påföljande måndag, den 17 mars.
– Ni får absolut inte skriva var utförsäljningen kommer att vara. Då kommer det bli kaos, säger Tillman till Realtid.se. Hon har anlitat särskilda vakter som kommer att stå i dörren och köra bort allmänheten. Endast särskilt inbjudna får komma in på utförsäljningen. Det är främst anställdas bekanta och dessa bekantas bekanta. Det handlar om några hundra inbjudna.
Odd Molly valde att inte ha utförsäljningen i december då de flesta andra klädföretag hade liknande utförsäljningar, och för att inte störa den ordinarie butiksförsäljningen. Sedan hade man mycket och göra och efter det kom sportlovet, och därför bestämdes att utförsäljningen skulle hållas först nu vilket är ovanligt sent för en liknande utförsäljning.
Odd Molly-aktien har åkt berg- och dalbana på börsen. Aktien börsintroducerades för 40 kronor i juni förra året, sedan steg den till cirka 200 kronor före årsskiftet, rasade till cirka 100 kronor efter årsskiftet, steg därefter till cirka 150 kronor, och har därefter fallit till nuvarande nivå kring 125-130 kronor.
Bolaget kom med resultatrapport häromdagen och visade då ett rörelseresultat på 18,5 miljoner kronor för helåret 2007 (4,9), jämfört med bolagets tidigare lämnade prognos på 17 miljoner.
– Oj, ska de? säger en kvinnlig aktieanalytiker glatt och förväntansfullt som reaktion på att Odd Molly ska ha en rea-utförsäljning. Analytikern tror att kursfallet i Odd Molly-aktien på sistone kan ha att göra med aktiemarknadens allmänna försiktighet just nu med detaljhandelsrelaterade företag. En sämre konjunktur antas leda till att folk handlar mindre i affärerna, vilket i så fall drabbar aktier i detaljhandelsföretag negativt.
Analytikern konstaterar även att Odd Molly-aktien tidigare haft en värdering som legat långt över andra detaljhandelsföretag, vilket nu kanske håller på att korrigera sig.
En väldigt viktig kommande siffra från Odd Molly är hur det gick med införsäljningen av nästa höst- och vårkollektion som ska levereras andra halvåret i år. Siffran kommer att presenteras 9 april. En utgångspunkt för att undvika fortsatta kursfall i Odd Molly-aktien är att den orderingången måste bli minst lika bra som den tidigare presenterade orderingången för första halvåret i år, som uppgick till 125 miljoner kronor.
– Det kan hända att Odd Molly-aktien faller för att någon investerare är orolig för att orderingången för andra halvåret ej blir tillräckligt bra, funderar analytikern.
Odd Mollys vd Christina Tillman har ingen förklaring på den senaste kursnedgången i bolagets aktie.
– Vi sa att omsättningen i fjol skulle bli 127 miljoner kronor, och den blev över 130 miljoner. Vi sa att rörelseresultatet skulle bli 17 miljoner kronor, och det blev 18,5 miljoner. Vi har levererat det vi lovade, och mer därtill, säger hon med emfas i rösten.
Idag säljer över 1.400 fristående butiker Odd Mollys kläder. Tillman ser fortsatt goda tillväxtmöjligheter, särskilt i USA. Sverige har 9 miljoner invånare och här finns det drygt 200 butiker som säljer Odd Molly-kläder, medan USA har 300 miljoner invånare men än så länge bara cirka 300 butiker som säljer Odd Molly-kläder. Med samma antal butiker per invånare som i Sverige, skulle det finnas utrymme för nästan 7.000 butiker som säljer Odd Molly-kläder i USA.
– Vi ger inga prognoser, men helt klart finns det fortsatt stora tillväxtmöjligheter för oss i USA, säger Tillman och nämner USA som det land där Odd Molly ser störst tillväxtmöjligheter framöver.
Hon äger själv 9.000 Odd Molly-aktier direkt. I januari ökade hon och köpte 1.000 aktier till. Tillsammans med sin familj äger hon väsentligt fler aktier. Tillmans familj har totalt en ägarandel på över 10 procent av Odd Molly. Företaget har enligt aktiemäklarfirman Avanza ett totalt marknadsvärde på börsen på i skrivande stund drygt 700 miljoner kronor.
Ian Hammar
08-545 871 30