Realtid

Nytt teknikföretag räddar resenärer i nöd

administrator
administrator
Uppdaterad: 09 okt. 2009Publicerad: 09 okt. 2009

Aktietorget-noterade bolaget Traveas har lanserat en mobiltjänst för förvirrade resenärer. Nu ska Europa erövras.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Realtid.se får tag på Traveas vice vd Jack Melcher-Claësson.

– Vi har fått ett oerhört stort gensvar på vår tjänst, säger han.

Affärsidén innebär att man som resenär får ett SMS ett dygn före avresan med alla detaljer om resan, inklusive uppgifter som tider för avgång, ankomst, mellanlandning, återresa, flygplatser, vart i flygplatsen man ska gå, hotell och karta dit, samt väder i resmålet.

Om resedetaljer förändras, så får man kompletterande SMS om det.

Traveas säljer inte sin tjänst direkt till resenärerna, utan till resebyråer som erbjuder tjänsten med eller utan avgift till resenärerna.

När resebyrån tar ut en avgift för tjänsten, så brukar avgiften som regel ligga på 20 kronor för resenären per bokning.

Traveas tar för sin del ut 8 kronor per bokning av resebyrån.

Bolaget har funnits i 1,5 år. Tjänsten som kallas ”Travel Planner” utvecklades under 2008, och lanserades under hösten för ett år sedan.

ANNONS

Traveas fick sin första order på tjänsten vid årsskiftet 2008/2009, och därefter har ytterligare order kommit in.

Målet är att tjänsten ska användas i en takt på minst 80.000 bokningar i månaden någon gång under första kvartalet 2010.

Vid den nivån når Traveas nollresultat, och vid en högre bokningstakt blir det alltså plusresultat.

Volymökningar därefter innebär hög vinstmarginal, eftersom de rörliga kostnaderna är små.

– Hävstången när vi ökar till över 80.000 bokningar i månaden, är enorm, säger Melcher-Claësson.

Hittills har bolaget vunnit ett antal ledande nyckelkunder i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Det är exempelvis Via Travel som är en av Nordens största affärsresebyråer, Travellink som är en av Nordens ledande internetresebyråer, och eTRAVELi-gruppen med företag som Seat24, SuperSaver och GoToGate.

– Därutöver är vi väldigt stolta över att ha vunnit en order för att lansera vår tjänst över hela Europa med världens femte största affärsresebyrå, Egencia.

ANNONS

– Tillsammans med dem har vi nu i februari lanserat tjänsten i Tyskland, England och Frankrike.

– Och i förra veckan gjorde vi ett nytt genombrott på den tyska marknaden, då vi fick order från resebyrån Derpart.

Traveas börsnoterades på Aktietorget så sent som i våras, och har redan nu gått ut och begärt mer kapitaltillskott från aktieägarna.

Det är 1,5-2 miljoner kronor som är på väg in.

– Vi tycker väl för alla inblandade – vi grundare som leder företag och även ägarna, att det är till fördel för bolaget att vi rustar för framtiden, och tar in pengar när vi inte har kniven på strupen.

– Det är bättre än att vi går till marknaden när våra pengar är slut.

Dessutom är ett viktigt syfte med det nya kapitaltillskottet att öka antalet aktieägare i Traveas till minst 200 vilket Aktietorget önskar.

Sedan tidigare hade Traveas drygt 100 aktieägare.

ANNONS

– I och med det nya kapitaltillskottet har vi nog närmat oss 200 aktieägare, säger Melcher-Claësson.

I det nya erbjudandet fick investerare köpa nya Traveas-aktier för 1,05 kronor per aktie, samtidigt som gällande börskurs ligger kring 1,50 kronor.

Företagets ledning som även grundade Traveas, har en ägarandel kring 75-80 procent.

De deltog inte i det nya kapitaltillskottet, för att medverka till den ökade ägarspridningen.

Några prognoser för Traveas framtida årsintäkter vågar inte Melcher-Claësson ge.

– Vi har en plan vi jobbar med, och våra intäkter ökar stadigt hela tiden.

– Vi uppjusterar givetvis våra egna intäktsprognoser i takt med att vi får in nya kunder och större volymer hela tiden.

Även om Traveas tar ut ett grundpris på 8 kronor per Travel Planner-SMS, så är Traveas snittpris 6,50 kronor.

ANNONS

Orsaken är att de resebyråer som erbjuder tjänsten gratis till sina kunder, får mycket högre volymer och behöver därför inte betala lika mycket per SMS.

Det går även för resenärer att själva köpa Travel Planner-tjänsten direkt från Traveas.

– Har man bokat en resa antingen direkt hos ett flygbolag eller hos en resebyrå som inte har vår tjänst, kan man gå till vår sajt och registrera sig för att få SMS för den resan. Det är fullt möjligt.

Försäljningspotentialen bedöms dock bli väsentligt större genom att sälja tjänsten via resebyråerna i stället för att marknadsföra tjänsten direkt mot resenärerna.

– Vår strategi är dock att primärt jobba med resebyråerna, då vi tror att det ger bästa förutsättningarna finns om resenären får tillgång till tjänsten direkt vid bokning av sin resa, istället för att komma ihåg att boka tjänsten själv vid ett senare tillfälle.

För att kunna använda Travel Planner räcker det med en helt vanlig mobiltelefon.

Vissa funktioner kräver dock en mobiltelefon som kan ta emot MMS.

Det gäller om man vill klicka på SMS:ets länk till väderrapport, kartor till hotell, valutakurs, och i förekommande fall flygbolagens mobila inchecknings-funktion.

ANNONS

Traveas har i dagsläget bara 4 anställda.

Det är 2 som är teknikansvariga och 2 som jobbar med försäljning.

Det är vd Gustaf Karling och vice vd Jack Melcher-Claësson som säljer tjänsten till resebyråer.

Försäljningsarbetet är fokuserat på de stora resebyrå-företagen.

I Norden finns det 10-15 riktigt stora sådana företag som är Traveas målgrupp.

– Vi har redan befintliga avtal eller dialoger med alla dem, säger Melcher-Claësson.

Av de 10-15 i Norden har 10 blivit kunder hos Traveas.

Traveas har därför börjat blicka ut i Europa, och pratar med resebyråer i Tyskland, England och Frankrike.

ANNONS

Strukturen i varje land är normalt att 10-15 stora resebyråföretag har 80 procent av marknaden i landet.

– Det räcker med att vi får 2-3 av dessa kunder i respektive land, för att vi ska nå vårt volymmål i det landet.

En del av resebyråerna finns i praktiken över hela världen.

– Sådana företag finns alltid med bland de fem största i respektive land, oavsett om man ser på Sverige, Norge, Frankrike eller USA.

– Vinner man ett sådant företag som kund i ett land, öppnar sig möjligheten att få göra affärer med den kunden i andra länder.

Ett fokus hos Traveas är därför att fortsätta diskussionerna med de nordiska kunderna, och se om det går att hitta samarbeten med dem även i andra europeiska länder.

Det fanns 13,8 miljoner aktier i Traveas före pågående kapitaltillskott, och efter det väntas det finnas 16,1 miljoner aktier.

Med en aktiekurs kring 1,50 kronor, är alltså hela Traveas värt 25 miljoner kronor.

ANNONS

Finansiellt står bolaget starkt enligt Melcher-Claësson.

– Vi har en bra och stabil kassa, samt hyfsat låg burn-rate.

– Vi klarar oss utan problem tills vi börjar gå med vinst.

En fråga är om det kan komma konkurrenter som lätt kopierar Traveas tjänst, eller att resebyråer och flygbolag själva lanserar egna sådana tjänster.

Melcher-Claësson ser ingen risk för det.

– Vi har i och för sig inga patent på vår tjänst, men det har inte Google heller på sin sökmotortjänst.

– Det går att bygga en sökmotor som Googles som är minst lika bra, men det är inte speciellt lätt.

Kostnaden för att tekniskt ta fram en sådan lösning som Travel Planner, uppgår enligt Melcher-Claësson till 8-10 miljoner kronor om man går till ett it-bolag och ber dem utveckla en sådan tjänst.

ANNONS

Det tar 1-2 år att utveckla det.

Därefter måste tjänsten hela tiden putsas på och underhållas för att den ska hållas i trim.

– Kostnader för något sådant här, är inget som resebyråerna själva är redo att stå för.

– Vi för vår del har gått åt andra hållet och byggt systemet, och erbjuder det till resebyråerna för bara en kostnad på några kronor per bokning.

– Då får resebyråerna tillgång till en mobil tjänst som deras kunder uppskattar.

På sikt finns möjligheter att lansera helt andra tjänster baserat på samma plattform som Travel Planner.

– Men just nu fokuserar vi på att sälja in Travel Planner hos resebyråerna, säger Melcher-Claësson.

Enligt sin senaste resultatrapport hade Traveas intäkter på 0,5 miljoner kronor under första halvåret.

ANNONS

Resultatet uppgick till -1,7 miljoner kronor.

Melcher-Claësson hör av sig i efterhand:

– En sak till jag gärna adderar om möjligt, är det att folk som är intresserade av att följa vår utveckling alltid kan kolla in min blogg, där jag jag bloggar om allt som händer hos oss. Inte bara nyheter utan även tankar kring produktutveckling och så vidare.

Här är ett Youtube-klipp där Melcher-Claësson berättar om Traveas för Christian Rudolf på Disruptive.nu:

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]