Det är alldeles för mycket stirrande på avgifter.
Artikel-6255b96f504df
Mest läst i kategorin
Igår på Nalen hade magasinet Finansliv seminariet Business Model Finance där bland annat en panel med Skandia banks chef Öyvind Thomassen, Brummer Lifes vd Helena Palmgren och Folksams produktdirektör Daniel Eriksson diskuterade ämnet transparens.
På frågan om branschen ville ha ökad transparens för att visa kunderna exakt vad som betalas svarade Eriksson nej men kvalificerade ståndpunkten senare.
– Det är alldeles för mycket stirrande på avgifter. Man måste också fundera på vad man får för det. Om det handlar om att hitta ett totalpaket där man väger vad man får mot avgiften man betalar, då är transparensen absolut viktig.
– Men om man tror det är bra så blir det galne Gunnar-beteende. Man köper något billigt men när man kommer till kassan så har det redan gått sönder. Men det var billigt. Det är ingen poäng med att bara jämföra avgifter om man inte får någonting som är värt någonting också. Det är därför man ska vara aktsam när man talar om transparenta avgifter – ja, det är jättebra men man måste också förstå vad man köper och vilket behov det är som uppfylls, sade Eriksson.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.