…Magnus Wretholm, vd på Coeli. Ni har flyttat från Solna in till Stockholm city. Hur kommer det sig?
Artikel-6255bf99cddeb
Mest läst i kategorin
– Vi har kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala och Linköping. I Stockholm har vi haft ett kontor på Vasagatan och ett i Solna där vi har haft våra rådgivare. Nu får vi ett gemensamt kontor i Stockholm som även blir vårt huvudkontor. Förutom att vi tror att det är varumärkesbyggande uppstår synergieffekter och vi skapar även en stark företagskultur. Men det allra viktigaste är att det är ytterligare ett steg för oss i vår satsning på private banking-området.
Det är en schysst adress?
– Ja, vi har våningen ovanför Cervera-butiken precis i hörnet. Och det är betydligt mer private banking-mässigt att sitta mitt i city.
Vad hoppas ni uppnå inom private banking-området?
– Vi satsar på att bli en av de främsta private banking-företagen i Sverige. I vår femårsplan ligger att vi ska ha 25 miljarder kronor i förvaltad volym senast 2015.
Hur mycket har ni idag?
– Vi har sju miljarder kronor och räknar med att få in ytterligare en miljard under den resterande delen av året. Vi hade 20-procentig tillväxt under 2010 vad gäller just förvaltat kapital. Marknaden har varit tuff i år så vi hamnar nog snarare på 10-15 procent i år.
Vilka är era främsta konkurrenter?
– Erik Penser, Öhmans och Catella. Och om man lyfter blicken lite högre räknar vi även Carnegie som en konkurrent. Det är på den nivån vi vill hamna i ett längre perspektiv.
Vad har du själv för bakgrund?
– Jag var ett år på EFG. Dessförinnan 11 år på HQ där jag var en av dem som ledde uppbyggnaden av deras private bankingverksamhet. Jag har även varit 5-6 år på SEB.
Du nämnde att ni i och med flytten förstärker er företagskultur. Vad består den i?
– Du ska tycka att det är roligt att gå till jobbet och få intellektuell stimulans och utmaning där. Du skall även gilla en miljö där kunden, affären och den långsiktiga relationen står i centrum.
Vad gör ni mer för att uppnå era mål?
– Vi satsar hårt på att skapa ett erbjudande som riktar sig till mindre institutioner – framförallt inom kapitalförvaltningsområdet. Det gäller stiftelser, kommuner och landsting. Vi utvecklar kontinuerligt vårt private banking erbjudande där kapitalförvaltningen är det centrala. Vi har både diskretionär förvaltning, egna fonder och rådgivande förvaltning. Vi har även gjort stora investeringar i vår IT-plattform och vår administration för att kunna erbjuda en private bank som är konkurrenskraftig.
Hur får ni in era kunder?
– Vi arbetade tidigare proaktivt med innesäljare och callcenter. Men nu jobbar vi mer med seminarier och nätverk. Vårt främsta fokus ligger på att hjälpa ägarledda bolag som har kommit en bra bit på väg att förvalta sina pengar både före och efter en exit.
Men med tanke på att ni inte använder callcenter längre skulle man kunna säga att ni kränger mindre alltså?
– Så skulle man kunna uttrycka det. Men jag skulle nog säga att det blir lite mer av en rådgivningssituation för att uppnå kundens långsiktiga mål med sitt sparande.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.