Sverige återinför nu sitt tidigare förbud mot att använda finsk röd lågbeskattad diesel i bilar och bussar.
Nygammalt förbud mot röd diesel
Mest läst i kategorin
Nygammalt förbud mot röd diesel
Den som bryter mot förbudet straffas med höga avgifter. De nya reglerna införs vid årsskiftet, skriver Haparandabladet.
Därmed är Sverige tillbaka på ruta ett när det gäller den billiga finska dieseln.
Vid EU-inträdet 1995 införde Sverige totalstopp för införsel av röd diesel, om inte användaren betalade svensk punktskatt för bränslet. Många tornedalingar struntade i förbudet och hävdade att Sverige inte hade rätt att förbjuda dem att ”tanka rött”.
EU-kommissionen prövade frågan och kom fram till att tornedalingarna hade rätt.
Sverige tvingades att dra tillbaka förbudet 1998 och dessutom att betala ut pengar retroaktivt till dem som förlorat på förbudet.
Röd diesel kostar flera kronor mindre än svensk diesel.
Det blev nu tillåtet att föra in röd diesel i ett fordons tank, plus tio extra liter i en reservdunk.
Att det nu är möjligt för Sverige att återinföra förbudet har med komplicerade lagregler inom EU att göra. Men något förenklat är förklaringen att Finland ändrat sin lagstiftning gällande röd diesel, efter påtryckningar från EU-kommissionen.
– Finland hade en felaktig lagstiftning. Den låg inte i linje med EU-direktivet, säger Agneta Bergqvist, chef vid enheten för mervärdesskatt och punktskatter i finansdepartementet, till TT.
Så länge Finland hade sin ”felaktiga” lagstiftning kunde inte Sverige förbjuda införsel av röd diesel. Nu har Finland korrigerat lagstiftningen, och Sverige har rätt att utfärda ett förbud.
Riksdagen fattade i slutet av oktober beslut att återinföra det.
Undantag från förbudet att använda röd diesel får göras för båtar som har tillstånd enligt fiskelagen, och för vissa skogs- och arbetsmaskiner som används i de svensk-finska gränstrakterna i Tornedalen.
När det gäller röd diesel för villapannor slog EU:s domstol nyligen fast att Sverige inte har rätt att totalförbjuda införsel för eget bruk. Men det är ännu oklart hur mycket och med vilka transportsätt införsel får ske.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.