Filmklipp och bilder ska göra det lättare att sälja reklam.
Nya Twitter närmare Facebook
Mest läst i kategorin
En ny version av den amerikanska pyttebloggen Twitter rullas ut över hela världen ”under de närmaste veckorna”.
Youtube, Flickr och 14 andra företag har gått med på att låta Twitter länka in deras filmer, bilder och annat innehåll för att komplettera användarnas smidiga men torra textinlägg på 140 tecken.
Twitter har också försökt göra sajten användarvänligare.
Företagets vd och medgrundare Evan Williams förklarade under en presentation på huvudkontoret i San Francisco under onsdagen att 78 procent av hans 145 miljoner registrerade varav 100 miljoner aktiva användare går direkt genom twitter.com.
Resten använder sajter från tredje part.
Förändringarna kan alltså ses som ett motdrag mot konkurrerande startups som Tweetdeck, Brizzly och Seesmic som försöker parasitera på originalsajten genom att locka användare med ny och förfinad funktionalitet som saknas där.
Därför har Twitter sett till att släppa appar för Iphone, Android och Blackberry.
Nu ska det också gå att se varifrån någon Twittrar med hjälp av en karttjänst, en finess som också Facebook lanserar.
– Det finns mer möjligheter att visa mera information nu, sa den andre medgrundaren Biz Stone i en intervju med CNN.
– Det innebär stora möjligheter för allt slags innehåll, inklusive annonser.
Det är fritt fram att lägga upp en reklamfilm och se till att den dyker upp i olika sammanhang där det twittras om relaterade ämnen.
Det är hög tid för Twitter att visa att de 160 miljoner dollar företaget anförtrotts i riskkapital kan skapa intäkter, men fortfarande har reklamköparna inte kommit loss på allvar.
Realtid.se har tidigare berättat hur bland annat fikakedjan Starbucks köpt sig till uppmärksamhet för sina kommersiella textmeddelanden genom så kallade ”Promoted Tweets”.
Nu går det också att köpa sig till reklamutrymme i anknytning till populära ämnen genom så kallade ”Sponsored Trends”.
Det här gav Coca-Cola 86 miljoner sidvisningar på bara ett dygn.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.