Realtid.se har provkört Maseratis slutsålda Granturismo.
Nya Maseratin slutsåld i år
Mest läst i kategorin
Maseratis senaste bilmodell Granturismo har blivit så populär att man kan få vänta till nästa år om man beställer en idag. Realtid.se har provkört den.
– Modellen har blivit fantastiskt populär modell, säger Håkan Nordh som är marknadschef på Maseratis svenska generalagent Autoropa.
Kan man gå före i kön om man betalar extra?
– Nej! säger han mycket bestämt.
– Det skulle bara minska förtroendet för oss.
Autoropa började ta order på Granturismon förra året, och enligt bilregistret finns det nu nio registrerade modeller i Sverige. En ägs av HQ Banks förre vd Patrik Enblad, vilket Realtid.se skrivit om tidigare.
Autoropa har haft en demobil tillgänglig sedan slutet av sommaren 2007 som ambulerar mellan Autoropas kontor i Malmö respektive Stockholm och har just kommit upp till Stockholm igen när Realtid.se får provköra den.
Det är en mäktig känsla när Autoropas man vrider om nyckeln och startar den 405 hästkrafter starka V8:an i Maseratin. Ljudet är dovt mullrande men vid gaspådrag förändras det snabbt till ettrigt och sportbilsaktigt.
Vid acceleration pressas man så kraftigt bakåt i sätena att det inte är några problem även vid mötande trafik. Det tar 5 sekunder att accelerera från 0 till 100 kilometer i timmen, trots att motorn inte är ”dopad” med turbo eller kompressor.
– Det är en ren insprutningsmotor, säger Nordh.
När Realtid.se får köra förstärks intrycket av att bilen har enorma prestanda och reagerar mycket snabbt på minsta gaspådrag eller styrning.
– Ändå är den väldigt lättkörd. Vem som helst kan köra den, säger Nordh och understryker även att till skillnad från traditionella sportbilar har den generösa utrymmen bak.
– Det är inga problem för fullvuxna att sitta bak, säger Nordh.
Växellådan är automatisk och är tillverkad av ZF.
– Det är världens främsta tillverkare av automatlådor, säger Nordh. Det finns sex växlar, men växlingarna sker så mjukt att det inte märks att motorn växlar. Om man önskar kan man växla själv med ”paddlarna” bakom ratten.
Det är servostyrning i Maseratin vilket tidigare var tabu för traditionella sportbilar, där man för bästa känsla tidigare brukade vilja ha utan servo. När Realtid.se kör är intrycket att servostyrningen nästan är lite för ”lös” och utan motstånd.
–Den kan upplevas som lös i stadstrafik, men eftersom det är en ”progressiv” servostyrning ökar motståndet ju snabbare man kör, säger Nordh.
För bästa väghållning har motorn placerats så långt bak den går även om den sitter fram.
– Bilen är extremt välbalanserad, säger Nordh och berättar att 49 procent av vikten ligger på framhjulen och 51 procent på bakhjulen. Bilen är bakhjulsdriven.
Toppfarten ligger på 280 kilometer i timmen.
– Det är inga problem att köra bekvämt på motorvägen i den farten. Granturismon blir om något bara bättre att köra ju snabbare det går, säger Nordh. Lite nervös blir han dock när vi närmar oss ett fartgupp då man måste bromsa ner ordentligt för att den låga Maseratin inte skall gå i.
Priset är för bilmodellen är 1,25 miljoner kronor och uppåt beroende på vilken utrustning man väljer.
BMW och Mercedes har en annan filosofi där man måste plocka på relativt mycket och kostsam extrautrustning för att komma upp i nivå med Maserats standardutrustning. BMW 645 och 650 respektive Mercedes CL är mest jämförbara.
– Granturismon är alltid en komplett bil du får, säger Nordh och anger att Maseratin inte döljer racinggenerna och känslan för det. Många andra bilmärken överöser sina bilar med elektroniska funktioner.
– Maserati har också alla dessa funktioner, men skillnaden är att i Maseratin är det ett hjälpmedel men inte det som kommer i första hand, säger Nordh.
Det är ofta starka individer som köper Maserati som söker en upplevelse i sin körning.
– Ändå är bruksvärdet mycket högt på Maseratibilarna. Många kör dem året runt. Maserati är inte bara en ”garagebil”, säger Nordh.
Bilmärket förbättrades mycket sedan Ferrari tog över ägandet i mitten på 90-talet. För några år sedan överfördes Maserati till Fiat där Ferrari också ingår. Kvalitet prioriteras mycket högt, och alla Maseratibilar har 3 års garanti och många fria servicemil.
Maserati delar mycket med Ferrari. Det är Ferrari som bland annat lackerar Maseratibilarna. V8-motorerna är även desamma i Ferrari och Maserati även om de är olika anpassade för respektive bilmärke.
Håkan Nordh tog över Autoropa med tre andra kolleger år 2002. Tidigare var det tre olika återförsäljare i Sverige.
– Nu är vi helt ensamma på nybilsförsäljning av Maserati och Ferrari i Sverige, säger Nordh. Autoropa är Sveriges enda auktoriserade återförsäljare av Ferrari och Maserati och har kontrakt direkt med fabrikerna i Italien. Maserati har sin fabrik i Modena i norra Italien. Ferraris fabrik ligger i Maranello ett par mil därifrån.
Autoropa har återförsäljning i Malmö där huvudkontoret ligger, samt på fingatan Narvavägen i hjärtat av lyxstadsdelen Östermalm i Stockholm. Autoropa äger även sedan en tid tillbaka den anrika Ferrariverkstaden Sportvagnsservice på Lidingö. Verkstaden kommer under sommaren att förvandlas till en fullt modern serviceverkstad med auktorisation för Ferrari och Maserati.
.
– Vi hade en fantastisk utveckling för Autoropa under 2007, säger Håkan Nordh. När han tog över verksamheten 2002 låg årsomsättningen på cirka 28 miljoner kronor. År 2007 blev den cirka 370 miljoner kronor.
För 2008 ser det också bra ut. Autoropa har fått en tilldelning från tillverkarna på kring 60 Ferraribilar och 40 Maserati. Många av dessa är redan sålda. För vissa Ferrarimodeller kan väntetiden sträcka sig upp till tre år.
– Vi hoppas på en ökning av Autoropas försäljning 2008. Våra bilmärken kommer att presentera flera nyheter i år, säger Nordh. Dessa nyheter är dock hemliga än så länge. Till bilmässan i Geneve i början av mars väntas en ny Maseratimodell presenteras, och en annan troligen under hösten.
– Det är klart att det påverkar oss också om det blir lågkonjunktur, men vi vet ännu inte något om hur allvarlig lågkonjunkturen blir om det blir någon, säger Nordh.
Många moment görs för hand när en Maserati byggs, annars är Maseratifabriken en av världens modernaste. Läderklädseln handsys och kommer alltid från italienska företaget Poltronafrau som även levererar till de mest exklusiva möbelföretagen. Maserati tillverkade cirka 5.000 bilar i fjol och siktar på omkring 7.000 bilar i år. Kapaciteten ligger på 10.000 bilar.
Maserati har två bilmodeller; Granturismo och Quattroporte. Den sistnämnda är en fyradörrars lyxbil med sportprestanda, och delar mycket av sin teknik och prestanda med Granturismon. Båda har designats av italienska designföretaget Pininfarina.
Ian Hammar
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.