Fram till nu har de svenska handlarna gått miste om intäkter på miljarder genom att helt förbigå en av årets stora köphögtider...
Nu ska handeln satsa på ramadan

Mest läst i kategorin
Ramadan, som pågår fram till den 12 oktober, märks knappt i landets butiker. Men nu ska det bli en ändring.
Svensk Handel kommer att ge ut en mångkulturell almanacka som ska hjälpa handlarna att uppmärksamma internationella högtider.
Meta Troell är projektledare på Svensk Handel:
– Det handlar om ungefär en halv miljon människors pengar, säger hon.
Sedan 2005 har Meta Troell arbetat med att ta fram den mångkulturella almanacka som nu ska hjälpa handlarna att bättre uppmärksamma de olika internationella högtiderna.
– Vi har redan kunnat se en klar förbättring, säger hon. För ett par år sen visste bara de som själva på något sätt var berörda av till exempel ramadan, när den inföll. I har man kunnat se att många satsar lite extra på torkad frukt och nötter, till exempel.
– Men några speciella kampanjer, som under jul och påsk, förkommer knappast. Och det är en klar miss. Här finns det mycket pengar att tjäna. Inte bara på livsmedel utan också på alla de presenter som är förknippade med det stora högtiden när ramadan är över.
De varor som efterfrågas under ramadan är till exempel färska fikon och dito dadlar. Men och torkad frukt av alla slag. Dessutom halalslaktat kött, fågel och böner.
Många av de här varorna finns ofta i butikernas ordinarie sortiment sen några år tillbaka och det har, får man förmoda, underlättat en del för muslimerna.
Men man kunde göra betydligt mer. Till exempel skylta med att man har dem.
Som det är i dag kommer de mesta av muslimernas livsmedel från egenimport, egna småbutiker och det som familj och vänner som är kvar i hemlandet skickar.
De flesta större matvarubutiker kan alltså erbjuda ett begränsat sortiment av de aktuella varorna. Men speciell skyltning och annonsering förkommer knappast alls.
Det här menar Meta Troell att man måste ändra på.
– Det finns väldigt mycket att vinna på riktade satsningar, säger hon. Till exempel känner de som deltar i högtiden att butikerna bryr sig om dem och att de blivit sedda.
För många handlare har det funnits och finns i viss mån fortfarande, en rädsla inför ramadan. Därför att man vet så lite om den. Men är rädd för att göra fel.
Men nu har svensk Handel, förutom almanackan, en skrift som man kan rekvirera och som ger den information som krävs för en lyckad kampanj.
– Att skylta tydligare om att man har de här varorna hjälper också till att avmystifiera ramadan för andra kunder, säger Meta Troell. Och eftersom svenskar är nyfikna, inte minst när det gäller mat, kommer många att lockas att testa det nya utbudet.
– De butiker som bestämmer sig för att satsa kommer att vinna på det.
Per Ericson
Frilansjournalist