Under februari ökade medieinvesteringarna med 1,2 procent jämfört med samma månad förra året.
Nu ökar medieinvesteringarna
Mest läst i kategorin
Det har gått väldigt bra tidningarna under februari. Alla kategorier, förutom fackpress, har ökat starkt. Mediekategorier som radio och bio ökar stort med 24 respektive 19 procent.
Anmäl dig till Teknik, Media och Telekom-nyhetsbrevet som kommer ut på tisdagar.
Sökordsmarknadsföring, förra årets vinnare, minskade däremot i februari med 13 procent. Februari som helhet slutade på plus 0,8 procent.
– Nedgången har äntligen avstannat. Februari visar klart positiva siffror och den ackumulerade uppgången i år ligger på 0,8 procent mer är 2009. Det är visserligen marginella skillnader, men det visar klart att tappet nu har avstannat och att marknaden har stabiliserats, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer i ett pressmeddelande.
Bäst i tidningskategorin gick det för kvällspress och landsortpress som ökade med 14 respektive 13 procent.
– Det som sticker ut är att kvällspress ökar betydligt både januari och februari. Det finns två förklaringar till detta. Dels är det en ren återhämtningseffekt, eftersom kvällspress tappade mycket under samma period förra året, dels har kvällspress levt bra på vinter-OS under februari, säger Håkan Gustafsson, vd Carat Norden.
– TV tappar investeringar i februari, vilket också är en tydlig OS-effekt. Sökordsmarknadsföring går ned för första gången någonsin, men såväl nedgången för TV som sök är troligtvis till största del en effekt av periodiseringar, avslutar Staffan Slörner.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.