Nya 5-serien lanseras på lördag. Men cylindervolymen på toppmodellen 550 är långt mindre än fem liter. Realtid.se vet varför.
Nix, inga fem liter
Mest läst i kategorin
BMW:s modellbeteckningar har sedan 1972 – med vissa undantag – indikerat hur stor cylindervolymen är. Så har till exempel en BMW 328 haft en cylindervolym på 2,8 liter, en 525:a 2,5 liter, och så vidare.
Av listan med specifikationer till den nya 5-serien, som lanseras på lördag, framgår kanske mer tydligt än någonsin att systemet frångåtts: Toppmodellen 550i har till exempel bara 4,395 liters cylindervolym i stället för fem liter. Både 523:an och 528:an har 2,996 liter – 17 milliliter mer än 535:ans 2,979 liter (se diagram nedan för illustration).
Den som kör i nya 535:an har alltså mindre motor än den som kör en ny 523:a.
Daniel Schmidt är presstalesman med särskilt ansvar för 5-serien på BMW i München. Han uppger hur längesedan det var som den definitiva förändringen infördes, och förklarar för Realtid.se vad det borttagna sambandet beror på:
– Det här är något vi ändrade på för två år sedan i takt med att storleken på motorerna inte längre var utslagsgivande för deras prestanda.
Skillnaderna i antal hästkrafter på en motor kan ha med flera andra faktorer än just cylindervolymen att göra, förklarar Schmidt. Exempel: optimerad insprutningsmekanism, turboladdning och olika oljefriktioner. Det gör att den sexcylindriga dieselmotorn, som används i både modell 525d och 530d, kommer i två utföranden med samma cylindervolym (2,993 liter), men med två helt olika motorstyrkor: 204 respektive 245 hästkrafter.
Diagrammet under artikeln tydliggör nuvarande relation mellan modellbeteckning och cylindervolym å ena sidan, och mellan beteckningen och prestanda mätt i hästkrafter å den andra: ett tydligt samband mellan modellnummer och hästkrafter, men cylindervolymen tycks nästan helt frånkopplad.
Beslutet att frångå det tidigare systemet föregicks av en marknadsundersökning, enligt Daniel Schmidt. Resultatet var att folk föredrog hierarki och relation mellan modellnummer och prestanda snarare än ett bibehållet renodlat cylindervolymsförhållande.
– Alternativet hade varit att kombinera till exempel 530-numret med olika bokstäver som indikerar styrka , men det här ansågs mer relevant, säger Schmidt till Realtid.se.
Så det här är inget som upprört tyska BMW-köpare?
– Nej. Men det är helt klart välkänt att BMW-modellerna var namngivna på det här sättet, även om kanske inte alla var medvetna om det.
De sju modeller som lanseras på lördag kommer att följas åt av ytterligare ett par motoralternativ. Vilka dessa är vill dock inte Daniel Schmidt avslöja ännu.
Michael de Geer är informationschef på svenska BMW och säger att man räknar med att sälja runt 1.200 av den nya 5-serien från 20 mars och till årsslutet. Det kan jämföras med fjolårets 3.500 sålda exemplar: skillnaden beror enligt De Geer på att det är kombimodellen som säljer mest av 5-serien, och den nya kombimodellen kommer först i september.
Toppmodellen i serien, 550i, kostar 649.000 kronor i grundutförande, men med samtliga tillbehör (”lite godis” eller ”lika i hela listan” på bilhandlarspråk; det sistnämnda allluderande till ”X”, dvs oavgjort för dem som spelar på utgången av idrottsmatcher) kommer man upp i över en miljon kronor, enligt Michael De Geer.
Någon femlitersmotor får man dock inte, hur mycket man än betalar för sin 550.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.