Utan Nissan Diesel leveranser skulle Volvo ha minskat sina leveranserna med 12 procent jämfört med förra året.
Nissan räddar Volvo
Mest läst i kategorin
Volvos fyra lastbilsbolag levererade under årets första elva månader sammanlagt 209.426 tunga lastbilar. Det är fyra procent fler än under samma period förra året, skriver Volvo i ett pressmeddelande.
Leveranserna från Nissan Diesel gäller bara perioden april-november 2007. Räknar man bort Nissan Diesel uppgick leveranserna till 177.492 fordon, en minskning med 12 procent jämfört med samma period förra året.
Efterfrågan i hela Europa, men Östeuropa i synnerhet fortsätter enligt Volvo att vara stark.
Sydamerika och Asien utvecklas väl, men den Nordamerikanska marknaden är sorgebarnet, med svag efterfrågan. På den amerikanska marknaden sålde Volvokoncernen 56 procent färre tunga lastbilar än motsvarande period förra året. I bilar räknat är det ett ras från 65.238 levererade fordon till 28.591 fordon.
Nedgången i USA förklaras med ett stort antal förköp som gjordes under 2006 och nya utsläppskrav under 2007.
Volvo lastvagnar levererade under perioden 88.771 fordon, en minskning med 7 procent jämfört med 2006 års siffror.
Drygt hälften av Volvokoncernens lastbilar levererades till Europamarknaden, med en tillväxt på sammanlagt 11 procent. Östeuropamarknaden ökade med 60 procent till 24.616 levererade fordon jämfört med samma period förra året.
Utan en ökning på 28 procent i Östeuropa skulle Renault uppvisa en kraftig försämring under året. Renault trucks backade kraftigt på samtliga marknader utom i Europa. Nedgången var 20 procent i Asien och Mellanöstern.
Amerikanska Mack, som ingår i koncernen, backade med 59 procent på hemmamarknaden – en utveckling som något kunde vägas upp med procentuellt stora ökningar på andra marknader. Totalt levererade Mack 16.900 fordon under årets första 11 månader jämfört med 34.135 samma period förra året.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.