Webbtidningar sålde 28 procent mer annonser 2010 än året innan. Kvälls- och lokaltidningar och tv gick också bra men ökade inte lika mycket.
Nätmedia ökar mest
Mest läst i kategorin
Det framgår av statistik från branschföreningen Sveriges Mediebyråer. Hela branschen ökade med 18 procent till 12 miljarder kronor 2010.
Året slutade med en rejäl spurt. Reklamen i media på internet ökade med 52 procent bara under december.
Tillväxt är inte självklart i mediebranschen. 2009 köpte annonsörerna mindre reklam än tidigare. Internet backade med 12 procent, kvällspressen med 30 procent.
Nu har det vänt, men inte för alla. Strategisk rådgivning och events minskade kraftigt under 2010.
Statistiken sammanställer hur mycket pengar som mediabyråer som ingår i organisationen spenderar på reklam åt sina kunder. I kategorin internet ingår annonser och banners på nyhetssajter, Facebook, Hitta.se och andra webbplatser – de flesta högt listade på listan KIA-index som sköts av branschorganisationen Sveriges Annonsörer.
Där ingår inte söktjänster. Reklam som köps av kunder som inte går genom Sveriges Mediebyråer ingår inte.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.