Sport-appen Fanmode ska etablera en användarbas men sedan kommer ytterligare kapitalanskaffning.
"Nail it, then scale it"
Mest läst i kategorin
Digitala sportjänsten Fanmode siktar på att nästa år locka större strategiska institutionella investerare för att ta nästa steg i affärsutvecklingen.
Efter finansieringsrundan med såddkapital på 2,4 miljoner dollar som offentliggjordes för två veckor sedan ska dock produkten först ut på marknaden och en användarbas byggas, uppger svenske medgrundaren Christian Jochnick till Realtid.se.
Tjänsten går ut på att supportrar som inte deltar på själva evenemangen kan interagera under spelets gång på olika sätt. Allt detta omvandlas till dynamisk grafik som i realtid distribueras och kan sättas in som en live feed på arenor, integreras på storbildsskärmar, hemsidor och tv-sändningar.
Affärsutvecklingen nu består av diskussioner med ett antal klubbar i Premier League, spanska fotbollsligan samt ledande tennisorganisationer. Tanken är att samarbeta med klubbar men hindret är bristen på användarbas.
–Någonstans där måste vi jobba med två parallela spår och försöka hitta klubbar som är nytänkande och vill pusha gränsen för vad man kan göra för att aktivera sina supportrar. Men på andra sidan måste vi bygga vår trovärdighet genom att bygga en användarbas, säger Jochnick.
Just nu finns ett samarbete med Wembley Stadium men det är inget kommersiellt avtal utan handlar mer om att Fanmode får tillgång till arenan för att kunna testa de teknologiska aspekterna.
Något konkret avtal med några klubbar finns inte än men Fanmode har ganska långt gångna diskussioner med tre aktörer. Målet med första finansieringsrundan är att komma fram till några kommersiella avtal.
– Generellt är fotbollsklubbarna öppna till digitala plattformar men även till start-ups. Större klubbar sätter större värde på den här typen av tjänster. Men Fanmode är nytt och oetablerat så det är deras stora frågetecken. Annars tycker de det är spännande. Skulle vi ha en halv miljon till en miljon användare så skulle dialogen bli bra mycket lättare, fortsätter han.
Rent specifikt ska det nya kapitalet användas till att bygga resursbasen och bygga varumärket i industrin, vilket bland annat innebär nyrekryteringar.
– Det är två sidor. Den ena är att bygga ett team som kan utveckla produkten och förbättra vår arenaintegration. Det andra är att skapa tjänster som är attraktiva för supportrar. Vi måste se till att vi har rätt personer på plats och sedan att vi har en bra process för att hitta de rätta lösningarna. Det kommer majoriteten av kapitalet gå till. Den andra delen handlar om affärsutveckling och att delta på konferenser internationellt, kunna resa till klubbarna och ta möten och använda sig av marknadsförsingsresurser, säger Jochnick.
Några nya kontor planeras däremot inte och all verksamhet centreras kring London där bolaget är baserat. Detta eftersom det finns goda teknologiska resurser att hämta men också för att staden är ett nav inom sportindustrin. Framöver kan det dock bli aktuellt med lokala representanter på olika marknader.
–Men det är mer på längre sikt och nu måste vi se till att etablerar produkten, fortsätter Jochnick.
Eftersom Fanmode som tjänst är beroende av storleken på supporterskaran ligger fokus på fotboll på grund av det stora globala följet. Men även tennis är intressant och på lite längre sikt finns ett intresse i cricket att utveckla.
Viktigast nu är att etablera tjänsten och hitta rätt aktörer för samarbete.
– Innan man kommer dit så gäller det klassiska uttrycket ”nail it, then scale it” och vi håller fortfarande på med det första. Förhoppningsvis lyckas vi under de kommande sex till nio månaderna och sedan tar vi nästa steg, avslutar han.
Jochnick grundade bolaget tillsammans med Neven Murugan, som nu är vd.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.